Middagsgryte

Blondinen med egen motorsykkel har fått et større hodebry. For nå skal man spise fett, men ikke karbohydrater. Ikke skal man spise rødt kjøtt fordi det kan fremkalle hjerte-/karsykdommer. Ikke skal man spise kylling, svin og laks på grunn av uetiske driftsformer. Poteter og brød som har vært som sikringskost å regne, er nå Fy-Fy på grunn av alle karbohydratene og stivelsen.

Samtidig må man jo ha mat. For ikke å forglemme at den oppvoksende slekt ikke skal ha lettprodukter, eller brus, eller juice. Da er det ikke mye igjen. Bare gulerøtter og vann. Og hvitfisk. Hvis den da ikke har vært en snartur i Kina for pakking før den havner i den lokale frysedisken.

Blondinen er rimelig enkel i kosten. Sånn til vanlig. Før ovenstående begynte å innta hverdagen. I form av TV-program laget av en engelsk lege/journalist, Richard Mosley. Sist nå har han fundert på dette med å spise kjøtt. Mosley har for vane å tråle amerikanske forskningsmiljøer for så å sammenligne med europeisk, helst britisk forskning. Det han mener å ha funnet ut er at man kan spise moderate mengder rent, rødt kjøtt, helst ikke mer enn to ganger i uka og at animalsk fett ikke er så galt som man gjerne vil ha det til. Kjøtt i form av pølser, bacon og kjøttpålegg bør man styre unna. Innholdet av salt og diverse tilsetningsstoffer, røyk osv. er om ikke helsefarlig, så er det iallfall ikke med på å forlenge livet til det enkelte menneske.

I en tidligere, tilsvarende reise gjennom andre amerikanske forskningsmiljø fant han ut at moderat faste var helsebringende. Det er han som står bak 5 – 2 dietten, som fruen har prøvd det siste halve året. To ganger i uka er det stopp i matinntaket i 16 – 20 timer. Ellers er det tut og kjør med hva man er vant til å spise.

Enkelte mener at man da kompenserer med å spise mer de dagene man kan spise. Kamelryttersken har ikke merket noe til det, heller det motsatte, at hun spiser mindre og er mer bevisst på hva hun fyller hodet med. Snop bare i helga for eksempel. Juicen halvblandes med Farris og Pepsi Max-en står igjen på Prix-en. Brød, poteter og ris er nærmest borte fra kjøkkenskapet. Bare havregryna, Kefiren og Helmelka får fremdeles være med hjem fra butikken. I tillegg til løk, gulrøtter, broccoli, tomater og bønner. Sånn ca. Det er selvsagt variasjoner i handlekurven og dermed på tallerkenen, men i store trekk blir det slik. Bacon, kjøttdeig og hamburgere har hittil også fått være med hjem. Men etter å ha sett Mosleys pekefinger blir det nok mindre av den slags. Selv om det er godt.

Derfor ble innholdet i dagens middagsgryte:

–          2 store løk

–          2 gulrøtter

–          1 pakke COOP Ânglamark hakkede tomater

–          1 boks COOP Chilibønner

–          1 halv broccoli

–          1 pakke COOP Extra torskefilet

–          100 gr Tine smør

–          ½ teskje salt

–          Sitronpepper

Da var det ikke plass til mer. I gryta.

Løken surres i smøret, resten has oppi. Torskefileten fikk en tur innom mikrobølgeovnen og bestrålt til den var hvit/lett kokt, mens grønnsakene ble skjært opp. Det hele kokes opp og kan serveres etter å ha surret en stund. Blondinen med egen motorsykkel foretrekker å la gryta stå så lenge på komfyren at den koker godt. For så å sette den i stekeovnen en halv time – tre kvarters tid. Innholdet i gryta er da mer sammenkokt og gjennomvarmt.

Håper det smaker :-)

 

 

 

2 thoughts on “Middagsgryte

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: