Egenterapi

Bikerbabena 270907 25x37
Høsten 2007 hadde ørkendyret kjørt sine første 22.000 terapeutiske km, og var knapt nok innkjørt.

230 mil sier Google maps at det blir de neste fire dagene. Fire dager på to hjul, med bare sykkelen og veien som selskap. Skal også innom gamle og nye bekjente. Ikke så mange kanskje, men det var det med kvalitet kontra kvantitet.

230 mil er kvantitet, terapien som de milene langs veien gir, er derimot kvalitet. Ørkendyret, og den Rosa Pantheren før den, har vært og er den viktigste terapeuten. Sykkelen krever fokus. At man er der, på sykkelen, med øya forbi der veien slutter, og ikke i Kuala Lumpur. Forutsatt at man ikke har lagt veien om Malaysias hovedstad.

En onkel, en av de med uniform og hvit Passat med røde striper, spurte etter å ha stoppet blondinen i en fartskontroll. “Så du radaren?” “Nei” svarte hun med de uskyldsblå, “Jeg holder øya på veien, og ikke i grøfta”.

“Fornuftig” måtte lovens håndhever innrømme. Før han skrev ut forelegg på firetusenogno for 90 km/t i ei 70-sone. Plunder og tidheft spør du Kamelryttersken. Veien var snorebein, ingen trafikk, tørr vei og godt vær. Ingen grunn til at UP skulle bry seg om at ørkendyret holdt passe styrefart nedover Saltdalen. Men det gjorde de, med tre prikker i sertifikatet som resultat, og at ørkendyret knapt klarte å holde styrefart videre nordover. Heldigvis går sånne prikker over, de er datostemplet tre år fram i tid, så hvis UP og andre med samme fartshindrende måleredskaper, holder seg langs andre veier enn den ørkendyret er på. Når han uheldigvis bikker over fartsgrensen, er de prikkene historie i 2015. For hvem er det som innbiller seg at sheriffen er ute på blanke fredagsformiddagen?

Fra spøk til Halvor. Fartsgrensene har sikkert en fornuftig begrunnelse, ut fra Veivesenets forståelse av veiens beskaffenhet, trafikkmengde, antall unger i veien og sånt. Men de har ikke tatt hensyn til at veien også har en terapeutisk verdi. At veikvaliteten også bidrar til folkehelsa.

Noe hverken UP eller andre med ansvar for trafikksikkerhet har tenkt på. Er at fartskontroller i seg selv er et tiltak som setter ned trafikksikkerheten. For ørkendyr og andre doninger med to og flere hjul, flytter oppmerksomheten fra veien, og ned i grøfta. Hvor radaren gjerne står. Uoppmerksomme sjåfører er i følge de samme myndigheter, et faremoment i trafikken. Ikke sant?

For de som gjerne vil lese mer om fartssynderinnens opplevelser med og uten øvrighetspersoner, anbefales Kamelhiet, årgang 2010. God lesing :-)

MC-ravn i kveldssol over Trondheimsfjorden en maikveld i 2010

 

Karavanseraiet.no er i sitt fjerde år i cyberspace. Tre år med Kamelrytterskens refleksjoner, skjeve blikk og sleivete omgang med tastaturet. Tittelen antyder at man kan finne mye rart her inne, i dette herberget for tanker fra mange sider av livet. Slik som Karavanseraiene var den gang de var hvilested for handelskaravaner og andre veifarende langs karavanerutene i Afrika og Sentral-Asia. Mange gikk ut fra Istanbul, sørover og østover, andre gikk nordover og vestover i Europa, enten landeveien, eller med skip over Middelhavet. Uansett hvor varene skulle hen, det fulgte tanker og ny kunnskap med karavanene. Kunnskap som ble utvekslet i Karavanseraiene, for så å finne nye veier mellom mennesker. Dette Karavanseraiet er også slik, her utveksles kunnskap og erfaringer mellom mennesker, forhåpentligvis til glede og nytte for alle parter. Det er lagt inn lenker i teksten for å gjøre det enklere å se helheten i bloggen og i historiene som fortelles. Og forhåpentligvis gir de også inspirasjon til videre lesing :-)

Hvis du vil kan du gå til forsiden hvor du kan lese helt andre historier om motorsykkelkjøring, samfunn, helse og personlig utvikling. Eller du kan bruke søkefeltet for å søke opp eldre bloggposter om emner som interesserer deg.

Tusen takk for at du ser innom, håper du kommer tilbake, gjerne med en kommentar til det du leser, sett fra din del av verden :-)

Ha en fortsatt fin dag :-)

Kameryttersken

 

19 thoughts on “Egenterapi

  1. Så du farer norover igjen? Du får nyte veien og dyret, glemme prikker og uniformer!
    Og så tenker jeg på frost og sånt… Det må du passe deg for!

    Det er et under at jeg ikke har noen sånne prikker forresten…
    Klem på tur!
    Ann Judith postet sist..Godt i sjelaMy Profile

    1. Sa da ingenting om himmelretninger? Men siden du lurer, så har det blitt 110 mil, retning sør, mye vest, enda mer sør og noe øst. Uten nærkontakt med lokale sheriffer.
      Prikker er rene tilfeldigheter, og handler om ikke å være på samme sted samtidg som operatøren av måleredskaper for fart.
      Klemz :-) Kamelrytterske postet sist..EgenterapiMy Profile

  2. Flott lesing. Flotte bilder. Gleder meg til fortsettelsen av historien om turen oppover.

  3. ØV, hvor er det altså ærgerligt at blive standset og få ‘prikker’ af det (i DK får vi ‘klip’). Tre klip, og kørekortet er inddraget for en periode.
    Det er vel også i orden. Næsten. Men man bliver nok lidt paranoid efter sådan en oplevelse, som du også var lidt inde på … har ikke selv prøvet det. Endnu … ;-) Ellen postet sist..Mal din stue og ryd op i dit … garnMy Profile

  4. Fartsgrenser er gjerne der for vår sikkerhet ja, men jeg ser på dem mer som en anbefaling enn en maksgrense. Ikkeno poeng å holde 80 om forholdene tilsier 90-100, spørsmålet er vel heller hvor god man er til å “lese veien” så å si.

    Fartsgrenser er vel der for de som ikke kan det med “veilesing”, men tror vi ikke alle at vi er bedre enn gjennomsnittet? ;)

    1. Og ja, av og til så kommer man på noe man skulle si akkurat i det man trykker “Submit”.

      Skulle bare si at det å kjøre på egen hånd kan være svært så befriende, så det må nytes når man kan!

  5. Hm … Prikkbelastning er også en belastning, håper du ikke får belastningsskade.
    Jo det fikk du jo, skade i kontoen. Usj og uff.
    Tja, da blir det vel mer kikking i grøftekanten enn på veien fremover da?

    Terapien ble vel ikke helt det den skulle da. Så jeg legger en pose klemmer her :)
    Klemz :) Mormor postet sist..Farvel sommerMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: