Førerutvikling

Sesongen nærmer seg, men om det har noe for seg å mimre over tidligere eskapader på to hjul, kan vel diskuteres….

 

Helga 7 – 9 mai 2010 var ørkendyrbetvingersken på to hjul sammen med Bimma og hennes BMW 800 ST

 

Helga ble brukt sønnafjells, på førerutviklingskurs hos NAF MC avd Oslo. Etter en avslappet ettermiddag på Operataket

 

var det å trekke i hus til teorikveld i kantina hos NAF i Østensjøveien. 80+ deltagere hadde de fem instruktørene fra Tango MC (Motorsykkelklubben til Trafikkorpset ved Oslo politidistrikt) å undervise. NAF MC Oslo stilte også med hjelpeinstruktører + tre innleide kjørelærere som var med søndag.

 

 

Har alltid hatt lyst til å få være med på kurs med Tango MC, så dette var midt i blinken.
Etter teorien ble spesielt utvalgte invitert bort på klubbhuset til NAF MC Oslo, og fikk se på et riktig så trivelig klubblokale og verksted/lager til ca 90 sykler.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lørdag var det ca 40 sykler i hver pulje, som farta rundt på betongen på Valle Hovin etter eget forgodtbefinnende mellom postene som var bemannet med instruktører fra Tango MC

 

 

Øvelser som serpentiner (slalom mellom kjegler, både med lang og kort avstand mellom kjeglene), unnamanøver i sving, igangsetting med sving til høyre eller venstre, sirkel, 8-tall og krypkjøring mellom kjegler satt opp som en dobbel S. Var instruktører på de fleste øvelsene, og deltagerne kjørte rundt og holdt på med de øvelsene som de ville øve på. Var god plass, selv om det var førti sykler i gang samtidig.

 

Etter pause og omrokkering av kjeglene ble det bremseøvelser, nødstopp og unnamanøver

 

Søndag var kurset flyttet til Vålerbanen

 

På banen var det mange instruktører, så selv om vi var 40 stk delt i tre grupper etter egen vurdering av kjøreferdigheter, fikk de fleste den oppfølginga de ville ha. Kamelryttersken fikk iallfall uoppfordra tilbakemelding på blikkbruk og svingteknikk fra to av kjørelærerne som gjorde at hun fikk en mye triveligere tur hjem. Instruktørene var med og kjørte sammen med oss på banen, lå bak og ga tilbakemelding etter endt pass. Alle svingene var merket med svingpunkt og tangeringspunkt, slik at det var lettere å treffe svingene riktig.

 

Bimma har god dreis på ST’n sin

 

Hjemover ble det R30 opp Rendalen, som selv om det er mye rett fram mellom Rena og Storsjøen, er det lengre opp partier som utfordrer fører og sykkel. Som vanlig var det lite trafikk og med tørr vei gikk det godt å ha alminnelig styrefart oppover.

 

Her fra sørenden av Storsjøen

Opp Tylldalen og over til Tynset begynte det å bli kaldt, så islender og tykkere hansker ble redningen. Sto en politibil med blålysa på litt forbi Kvikneskogen, men han var visst ute i anna ærend, for det var ikke mer å se til dem.

 

Etter en rask stopp på Berkåk for bensinfylling, bar det strake veien hjem.

 

 

Karavanseraiet.no er i sitt fjerde år i cyberspace. Tre år med Kamelrytterskens refleksjoner, skjeve blikk og sleivete omgang med tastaturet. Tittelen antyder at man kan finne mye rart her inne, i dette herberget for tanker fra mange sider av livet. Slik som Karavanseraiene var den gang de var hvilested for handelskaravaner og andre veifarende langs karavanerutene i Afrika og Sentral-Asia. Mange gikk ut fra Istanbul, sørover og østover, andre gikk nordover og vestover i Europa, enten landeveien, eller med skip over Middelhavet. Uansett hvor varene skulle hen, det fulgte tanker og ny kunnskap med karavanene. Kunnskap som ble utvekslet i Karavanseraiene, for så å finne nye veier mellom mennesker. Dette Karavanseraiet er også slik, her utveksles kunnskap og erfaringer mellom mennesker, forhåpentligvis til glede og nytte for alle parter. Det er lagt inn lenker i teksten for å gjøre det enklere å se helheten i bloggen og i historiene som fortelles. Og forhåpentligvis gir de også inspirasjon til videre lesing :-)

Hvis du vil kan du gå til forsiden hvor du kan lese helt andre historier om motorsykkelkjøring, samfunn, helse og personlig utvikling. Eller du kan bruke søkefeltet for å søke opp eldre bloggposter om emner som interesserer deg.

Tusen takk for at du ser innom, håper du kommer tilbake, gjerne med en kommentar til det du leser, sett fra din del av verden :-)

Ha en fortsatt fin dag :-)

Kameryttersken

 

Dette innlegget er et noe omarbeidet innlegg fra Kamelhiet

14 thoughts on “Førerutvikling

  1. Det ser fantastisk fristende ut! Men fordi jeg bekymrer meg for mye, tror jeg at jeg skal late som om jeg er for lita til å kjøre sykkel. Sånn cirka størrelse 14 finnes det vel ikke tohjulinger til..? Eller, jeg tror forresten hoftene mine ville betent meg sønder og sammen etter en langtur med kjøredoningen mellom bena…
    Ellers da, så ser det fremdeles like fantastisk ut… Jaja.
    Nyt turene når våren omsider får taket i gode, gamle Trøndelag!
    Ann Judith postet sist..VårfornemmelseMy Profile

    1. Går så bra så. Bimma som du ser på flere av bildene over, er ikke store knetta hu heller, men hun har full kontroll på BMW’n sin. Den er senka slik at hun når ned med begge føttene. Ei anna venninde er også rimelig støtt i lortfallet, og har fått senka Harley-Davidsonen sin såpass at hun kan bruke den. Så det er ikke størrelsen det er snakk om. Det sitter i hodet. Hele forelskelsen. Bortsett fra at langt de fleste kjøper sykkel med hjertet, ikke med fornuften.
      Og ja, det er fantastisk. Beste terapeuten jeg har hatt, i tillegg til det, er jo motorsykkelmiljøet utrolig bra.
      Kamelryttersken postet sist..Gjesteblogger, nå igjenMy Profile

  2. Jeg – ikke stor? Er stor i hue iallfall, hehe ;-)
    Artig å mimre litt Ragnhild. Og nå synes jeg det er på tide med litt sommer snart! Har planer om å bevege meg over til Rogaland og vårmønstringa i Sokndal til helga, men er usikker på føreforholdene langs den indre veien (Gautefall, Åmli, Evje osv….) Men jeg får gjøre et forsøk :-)
    Blir du forresten å se på årets oppfriskningskurs med Tango?

    1. NAF-kurset er spredd ut over hele uka, så det blir det ikke noe av, men drar på Tango-kurs på Trøgstadbanen 18/4.
      Ørkendyret har fått nye dekk og hadde masse service i fjor høst, så han er klar for det meste av utflukter.
      Føret er vel så ymse, litt avhengig av om de har holdt bar vei hele veien. Største utfordringen er vel smeltevann som fryser over natta og at det jevnt over er kaldt å kjøre på denne tida?
      Kamelryttersken postet sist..Produksjon, horoskoper og det å gjøre fra seg på leggenMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: