Om erfaring og følger

Arctic circle raceway, juni 2010

Sesongen nærmer seg, om ikke med stormskritt, så iallfall dag for dag. Blondinen med egen motorsykkel, PMS og sterke abstinenser kjører buss om vinteren, og busskortet teller ned, dag for dag. Nå før helga var det kommet til at det er 45 dager igjen. Til det må fornyes. Noe Kamelryttersken tror sitt om, siden MC-sesongen burde være i god gang da. Og 26. april begynner MC-ravninga for i år, så da blir det mer sykkelkjøring. Heldigvis, for abstinensene begynner å bli påtagelige, ikke bare under de blonde lokkene, men også i kroppen. Det kan umulig være sunt å ha det slik.

MC-bladet, blekka til Norsk MotorCykkelUnion, NMCU, hadde i siste nr en artikkel om førerutvikling. Hvor de påsto at erfarne motorsyklister var mindre plaget med at buristene ikke så dem/brøt vikeplikten, enn nybegynnere og mindre erfarne bikere. Kanskje ikke så rart, med erfaring kommer oversikt og forståelse for trafikkbildet, man lærer seg hvor man skal plassere seg for å bli sett, og man vet å gjøre seg synlig. Ikke fordi det er så utrolig kult å være i rampelyset, men fordi man vet at ved å gjøre seg synlig og hørbar, da er sjansen større for at man kommer hjem. Hel og i et stykke. Hver gang.

Ligger ørkendyret bak en trailer, prøver han så godt han kan å se venstre speil på traileren. Større sjanse for at sjåføren ser det enslige lyset, og dermed blinker med høyre blinklys når det er klart for forbikjøring. Noe Kamelryttersken vet å sette pris på, og sier Tusen takk til de trailersjåførene som har sluppet henne fram slik.

I bytrafikken kan det bli et gir lavere enn nødvendig. «Loud pipes, saves lives» sies det. Instruktørene fra Tango MC har iallfall vært klare på det når fruen har vært på førerutviklingskurs sammen med dem. «Brumm med det dere har å brumme med». Sier de. Som kjører politimotorsykkel til daglig. Får tro at de vet hva de snakker om.

En som ikke hadde for mye vett på hva han holdt på med, var en mopedist, som ørkendyret traff en sommerkveld i Midtbyen. Kamelryttersken kommer på sin stolte ganger i venstre felt ned Kjøpmannsgata. Venstre felt siden hun skal videre over Olav Trygvasonsgata og bort på Brattøra på sin vel et annet sted. I høyrefeltet ligger det da en del burister + tre guttunger på moped/lett motorsykkel. Akkurat når ørkendyret kommer opp på siden av de tre musketerer på to hjul, legger den første, en moped av spansk herkomst, seg ut i venstre felt. Kunne se ut som at han ikke var helt fornøyd med hastigheten på den nærmest stillestående køen. Blindsone, speil og blinklys var etter alt å dømme fraværende i denne mopedistens ordbok. Han kan takke sin skaper for at ørkendyret har vært ute en vinterdag før. Det ble å klipe det ABS-bremsene tålte, ørkendyret sto nærmest stille av ren forbauselse over å måtte gi plass til en guttevalp. Så snart det var plass nok på venstre side til 265 kg tysk ingeniørkunst på to hul, var det full hendel og forbi. For det å være i nærheten av det spanske industriavfallet der, det var å regne som livsfarlig, såpass forsto til og med et ørkendyr ved navn Snabelkamelen Wolfgang.

Arctic circle raceway, juni 2010

I lyskrysset med Olav Trygvasonsgata, vurderte Kamelryttersken om det var verdt det å stå av midt i gata og lese gutlarven et par Pauli ord om Adam, korte bukser og den gangen David kjøpte øl i Paris. Men kom fram til at slauren sannsynligvis ikke forsto Nordnorsk, så hun sto over.

Men de tre musketerene er ikke alene Små, tekkelige møfrø i ballerinasko, tynne longs til midt på leggen, t-skjorte og hjelm. Uten hansker. Kjører små, rosa scootere i bytrafikken som om de har ni liv, uten hensyn til at det er faktisk flere på gata, som er både større og tyngre enn dem. For ikke å snakke om at asfaltutslettene blir en tanke større uten klær som tåler å skli bortover gata i 80 – 90 km timen i minimum 60 sekunder. Kanskje ikke bare en tanke større heller.

Heldigvis. Det blir færre ulykker med alvorlige personskader år for år, i forhold til kjørte kilometer på to hjul. Sånn sett. På landsbasis. Men likevel skjer 70 – 80 % av de ulykkene som skjer, i hastigheter under 50 km/t. Vi vet også at i sju – åtte av ti ulykker hvor det er bil og tohjuling involvert, er det buristen som har det objektive ansvaret. Sjåføren har glatt oversett sin soleklare vikeplikt og har heller ikke kjørt aktsomt nok. Er liksom ikke nok å se en motorsykkel, man må også ta inn over seg at akkurat den motorsykkelen kan være en potensiell fare for utseendet på buret man kjører.

Blir vel en annen lyd i pipa, når møfrøene selv får ungdom på to hjul. I mellomtiden får vi håpe at de holder seg på hjulene og ikke kommer i veien for noen som er større og tyngre enn dem?

 

Arctic circle raceway, juni 2010

 

 

Karavanseraiet.no er i sitt fjerde år i cyberspace. Tre år med Kamelrytterskens refleksjoner, og noen ganger skjeve blikk og sleivete omgang med tastaturet. Tittelen antyder at man kan finne mye rart her inne, i dette herberget for tanker fra mange sider av livet. Slik som Karavanseraiene var den gang de var hvilested for handelskaravaner og andre veifarende langs karavanerutene i Afrika og Sentraslsia. Mange gikk ut fra Istanbul, sørover og østover, andre gikk nordover og vestover i Europa, enten landeveien, eller med skip over Middelhavet. Uansett hvor varene skulle hen, det fulgte tanker og ny kunnskap med karavanene. Kunnskap som ble utvekslet i Karavanseraiene, for så å finne nye veier mellom mennesker. Dette Karavanseraiet er også slik, her utveksles kunnskap og erfaringer mellom mennesker, forhåpentligvis til glede og nytte for alle parter. Det er lagt inn lenker i teksten for å gjøre det enklere å se helheten i bloggen og i historiene som fortelles. Og forhåpentligvis gir de også inspirasjon til videre lesing :-)

Hvis du vil kan du gå til forsiden hvor du kan lese helt andre historier om motorsykkelkjøring, samfunn, helse og personlig utvikling. Eller du kan bruke søkefeltet for å søke opp eldre bloggposter om emner som interesserer deg.

Tusen takk for at du ser innom, håper du kommer tilbake, gjerne med en kommentar til det du leser, sett fra din del av verden :-)

Ha en fortsatt fin dag :-)

Kameryttersken

28 thoughts on “Om erfaring og følger

  1. Herlig å lese dette, for en som kun har flyktig erfaring som eksosrype, en gang i en fjern fortid.
    Forstår godt at du venter på at sesongen skal begynne.
    Og erfaringer, uansett aktivitet eller livsområde, er nødvendig.
    gamle ugle postet sist..vibrasjonMy Profile

  2. Skrev lang og fin kommentar :)
    Borte, borte.
    Sleivtrykk tenker jeg.
    Men nå er det ikke så frøøøøktelig lenge til dere kan brumme med det dere kan brumme med :)

              1. Okidoki, skjønte nå, har litt tungt for det til tider.
                Kan komme av et bittelittegranne forhøyet blodtrykk.
                Men det ordnet seg :) Klemz :)

  3. Heldigvis ikke meg, denne gangen. Har aldri brukt ballerinasko og min er svart og ikke noe skrap fra Spania. :) Abstinenser fjernes lett ved flittig bruk av føttene, til orientering. ;)

    Eller ikke mye dumt å finne her om bruk eller misbruk av to og fire hjul. ;)

    1. Da Karl, da skal du være glad at du har abstinenser som kan helbredes med bruk av apostlenes hester. Prøvde det i dag jeg. Ei god mil opp til dine strøk og tilbake igjen. Hjalp lite og ingenting på abstinensene, men desto mer på gangsperra i morgen.
      Ha ei fin uke, Yr påstår at det skal bli passe spaservær hele uka.
      Kamelryttersken postet sist..HoldningerMy Profile

      1. Jo, slang for en bilist, så meget forstod jeg – men bur er det samme som bur på dansk, ikke, en indespærring af et levende væsen, ofte en fugl, som sidder på en pind i buret? Her brugt om en borger, som sidder fastspændt på forsædet i en blik-æske, mere korrekt, et køretøj lavet på et selvbærende karosseri.

        :) Donald postet sist..Lidt mere sne og frost skaber behov for mere fuglehjælpMy Profile

  4. Itte je, mitt blodtrykk vil jeg ha for meg selv.
    Skygg banen sier jeg da.

    Nei som følge av kur har blodtrykket til den beste av oss steget litt. Ikke kritisk, men nok til å få ledsageren litt ut av balanse. Som om det skal så mye til.
    Ny kontroll snart.

    Må slutte med å bli fullstendig på tuppa, men det er neimen ikke lett. pjuu.’
    Klemz :) Mormor postet sist..Fra LøtenMy Profile

    1. Godt at dere får oppfølging da.
      Tror det skal mer til før du setter tenna i tapeten, eventuelt i kneet til nærmeste medisinmann. Men skjønner frustrasjonen din. Klemz :-) Kamelryttersken postet sist..HoldningerMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: