Var det noen som sa helhetstenking?

Kamelryttersken hadde mye godt gitt opp å høre på radio. Samme mølet, uansett hvilken kanal. Ikke noe hold i det som blir sagt, bare ting som har til hensikt å fylle et tomrom mellom musakken som gjerne går non-stop. Styret i NRK har jo til og med bestemt at kanalen som en gang i verden faktisk hadde et fornuftig innhold, NRK P1, skal kopiere de kommersielle kanalenes sendeprofil. Ikke mye tanke for at NRK P1 er den mest hørte kanalen, og at NRK skal være en almenkringkaster, ikke bare enda en nisjekanal med et innhold som nesten kan kalles useriøst rukkel.

Nå kan det jo være at ørkendyrbetvingersken har vokst fra GPP (Generelt PissPreik) og musikk med rosa sløyfer. Noe hun egentlig betviler. Iallfall hvis hun skal tro herremannen på nyttårsfeiringa nå sist. Han var hellig overbevist om at han holdt på å sjekke opp ei mc-rype som iallfall var ti år yngre enn hans egne 48. Så hun kan da ikke være så utdatert, røya med egen motorsykkel, at hun ikke kan vurdere radiosendt kommersiell GPP?

Men NRK er ikke bare GPP og rosa sløyfemusikk. NRK P2 dukket opp i fruens ører her på høstparten, og bortsett fra at en del av musikken krever mer av fruens musikkforståelse enn hun har, så er innholdet mer etter fruens smak. Seriøst og opplysende.

Som i går, hvor Helseministeren og ei av Sola Ernbergs partilakeier diskuterte skolemat på et aktualitetsprogram. Gutta boyz i Arbeiderpartiet har i sin visdom funnet ut at unger lærer bedre med nok søvn og jevn tilførsel av riktige næringsstoffer i rikelige mengder. De foreslår derfor at ungene skal få mat på skolen av skolen i storefri. Helst sponset av felleskassa. Noe da partilakeien fra opposisjonen til høyre ikke var udelt enig i. Flere dyktige lærere er jo mantraet der i gården, uansett hvor mye det måtte gå på bekostning av andre gode tiltak i skoleverket. Helhetstenkning er ikke akkurat det de er mest kjent for de gode politicuser. Selv om de gjerne vil vite det selv.

Ja, joda. Dyktige lærere er et må ha i klasserommene. Og den finske modellen med minimum mastergrad hos alle lærere er nok ikke så dum. For det er et faktum at en dyktig fagperson er bedre egnet til å lære bort et fag. Enten det er en snekker eller det er en matematikklærer. Derfor vil en spesialisering innenfor ett eller to fag, gi lærere som kan lære fra seg spesifikke fagkunnskaper på en grundigere, og dermed mer individtilpasset måte. Men man trenger også almenlærere som kan litt om alt, og som kan bidra med den almene kunnskapen som den oppvoksende slekt må ha.

Det er det sikkert ikke så mange som er uenige i. Og de fleste er nok også enige i at unger som spiser med jevne mellomrom, frokost, lunsj, middag, kveldsmat og sover 8 – 9 timer hver natt, at de vil kunne ta til seg kunnskapen de blir tilbudt på skolen, på en mer kostnadseffektiv måte. For å si det med sosialøkonomene.

Likevel har Høyredama et poeng i at ungenes ernæring er foreldrenes ansvar. Og utfordring. Men en unge som ikke får nok mat, søvn og oppfølging utenfor skolen, vil ikke lære like godt, uansett hvor mange dyktige lærere og godt tilpassede pedagogiske tilbud h*n blir tilbudt. Derfor er alle tiltak som kan gi ungene mer regelmessig mat i rikelige mengder, et gode. Spørsmålet er om man skal innføre mat på skolen, eller om man skal fortsette det holdningsskapende arbeidet mot foreldrene?

Vil man ved at skolen organiserer bespisning i storefri for å øke læringsutbyttet hos ungene, ta enda et skritt mot Storebrorsamfunnet, hvor myndighetene bestemmer hva som er bra for deg? Slik man har gjort ved å godta GPP 24/7 fra en statlig eid almenkringkaster nær deg.

 

 

Ny på Karavanseraiet? Velkommen hit :-) Hyggelig at du ser innom :-)

Karavanseraiet.no finner du refleksjoner og historier om motorsykkelkjøring, samfunn, helse og personlig utvikling. Noen alvorlige, andre humoristiske eller med en liten snert til dette eller hint. Du finner også interessante diskusjoner om temaene som er tatt opp. Noe står for seg selv, andre henger sammen. Det er lenker i teksten som viser til faktaopplysninger og bloggposter med samme tema. Lenkene er lagt inn for å gjøre det enklere å se helheten i bloggen og i historiene som fortelles. Og forhåpentligvis gir de også inspirasjon til videre lesing, eller til at du som leser deltar i diskusjonen i kommentarfeltet :-)

Eller du kan gå til forsiden av bloggen hvor du kan lese helt andre historier om motorsykkelkjøring, samfunn, helse og personlig utvikling.

Ha en fortsatt fin dag der du er, og kom gjerne innom neste gang du er på disse kanter :-)

Vennlig hilsen

Kamelryttersken

30 thoughts on “Var det noen som sa helhetstenking?

  1. Det er merkelig, synes jeg, At de går bort fra tinger og tanger og siden skal innføre det igjen.
    Min skoledag startet med frokost på skolen, Brødskiver, knekkebrød, litt frukt og tran i vinterhalvåret.
    Hva fikk dem til å la være med det?

    Så til fagpersoner. Vi (min søte pikeklasse) hadde en operasanger i regning i 5. klasse. Da var det plutselig mange av de feminine som så regnelyset. Så fagkunnskap er ikke nok alene. Formidlingsevnen er viktig. På lærerhøgskolen hadde vi en eminent matematiker som foreleser. Han var så dyktig at han ikke så hva han måtte forklare for oss vanlig dødelige.

    Godt nytt år damen :) Mormor postet sist..JournalistenMy Profile

    1. “Never change a winning team” er et utmerket uttryk fra ameriutenlandsk. Men det gjelder bare når det er snakk om å skifte ut partitopper og anna fint folk i styrer og ting. Lenger ned i systemet må vi finne oss i at omorganisering er tingen.
      Egentlig burde finnene ha et elendig skoleverk. De har ikke hatt en enda omorganisering av skolesystemet sitt etter 1945, men likevel er finske skoleelever minst like flinke som norske, i lesing og skriving. Rart det der.
      Kamelryttersken postet sist..Om gi med ei hand, for så å ta med den andreMy Profile

  2. Hallo Ragnhild, på det nesten ubrukte året. :)
    Du har da i alle fall funnet frem en av de gode, gamle transportable radioene. En får leve litt på nostalgiens minner. Den gangen vi ikke var så bortskjemte. ;)

    Har vel ei tid hvor radioen og tven gjerne blir byttet bort med stillhet, så jeg kan ikke uttale meg så mye om innholdet for tiden. Kanskje det var på tide med en orienteringsrunde igjen. For min del. Skal tenke over saken å se om jeg kan dele dine tanker eller ikke. Jeg er jo med å betale for “herligheten”, så… :)

    Fortsatt fin helg, Ragnhild og et supert år! :)

    1. Ja, vi som vokste opp med Radionettes “Kurer” og NRK’s “Barnetimen” på lørdags ettermiddag har nok et annet forhold til radiolytting enn dagens ungdom med ørten kanaler på øret til enhver tid.
      Kureren var en ordentlig reiseradio. Den var med overalt, vi hadde brakett i bilen, slik at den fungerte også som bilradio, med ekstern antenne og strømforsyning
      Kamelryttersken postet sist..To tanker? Det muliges kunst?My Profile

  3. Hvor ble jeg av, tro?
    Nå ja, flyter vel ett eller annet sted.
    Radio er bra, men jeg må lytte, hverken musikk eller annet er “bakgrunnteppe” tror det har noe med alder å gjøre. :)

    Jeg skrev noe om å gå tilbake til det som var før. Som preget min skolehverdag, skolefrokosten med en skive med leverpostei og en med ost og melk i krus. Knekkebrød om man var av den sorten, En gulrotbit eller eple og tran i vinterhalvåret. Inntatt før “klokka klang”. seks dager i uken.

    Og fagkunnskap. Min lille (23 stk.) frøkenklasse hadde den lykke å ha en operasanger som regnelærer i 5. det var en del av oss som så regnelyset i løpet av det året. Til gjengjeld hadde jeg en eminent matematiker som foreleser på lærerhøyskolen. Han evnet ikke å forstå at det som var selvsagt for ham ikke var like selvsagt for studentene. Så jeg tror ikke at fagkunnskap er nok. Formidlingsevne må også til.

    Tror jeg det så :)
    Klem og slikt
    Mormor postet sist..JournalistenMy Profile

  4. Hm..noen ganger er det lett å være enig med Høyredamer..iallfall i første ørekast. Men verden er ikke sånn Høyredamer tror. Det er ikke sånn at foreldre er enkle sjeler som tar til seg opplysningsarbeid innen kosthold og mosjon. Enten fordi de ikke evner. Eller fordi de ikke har tid. Eller fordi de ikke gidder.

    Jeg vet ikke..kanskje disse kloke politiker skal ta seg en tur ut i Ekte verden? Den som vi “på gølvet” ferdes i?
    Jeg tror det,og de bør være der mer enn et kvarter for å vinke med løfter. Hva med et års-vikariat i syvende klasse?

    Litt provosert klem herfra
    Bente postet sist..NesteKjærlighet,..My Profile

    1. Hmm… Ble litt betenkt her :? Man skal jo ha noe å strekke seg etter, men vikariat i sjuende klasse? Vi vet vel ikke om alle klarer femteklassepensum? Hvordan vil de klare seg i sjuende? Ligger an til en gedigen nedtur for noen, hvis de stryker. Lizzom
      Kamelryttersken postet sist..Om ansvarMy Profile

      1. Du har rett..sjuende klasse er for vanskelig.
        Jeg tror tredje er passe. Da kan skaden ved å ha en dårlig lærer enda rettes opp.
        Eventuelt at de bare har ansvaret for kunst og håndtverk i sjuende klasse,og mat og helse i sjette klasse..

        ;-) Bente postet sist..NesteKjærlighet,..My Profile

        1. 8O
          Misforsto visst jeg :oops:
          Trodde du mente de skulle vikariere for elevene 8)
          Heimkunnskap ja. Der tror jeg nok at de fleste politikere skulle klart å fått brukbare resultater. Kunst og håndverk? Definitivt nei. Det er et fag som krever kreative, engasjerte mennesker, som ser muligheter.
          Kamelryttersken postet sist..Demokratiske prinsipper?My Profile

  5. Tegneren av Dilbert sa en gang at om noen gav ham nok penger så skulle han starte en TV-kanal for smarte folk, siden han mener at smarte folk ikke har et godt TV-tilbud. Det er vel litt av det samme med radio, også her til lands. Heldigvis finnes det alternativer, på Internett trenger man ikke tillatelse til å starte sin egen nettradio, podcast eller Youtube-kanal. Detter er jo så klart også en dårlig ting, nettopp fordi dette er noe alle kan gjøre, og som Sturgeon’s Law sier så er 90% av alt bare dritt.

    Heldigvis så er jeg utstyrt med en god nok kritisk sans til å kunne finne det jeg selv mener er verdt å høre eller se på, og vanligvis på det tidspunktet det passer meg så jeg slipper å vente til den programansvarlige i en eller annan TV- eller radiokanal bestemmer at jeg kan bli underholdt med det jeg er interressert i. Men ja, det er mye dritt på Internett, sikkert mer enn på radio, men da er det mitt ansvar å plukke ut det jeg liker selv.

    Det med ansvar har vært en gjennomgående tema på denne bloggen nylig, så jeg tenkte at dette kanskje kunne være en tankevekker. På den andre siden så er det kanskje bare en generasjonsforskjell, gammel vane er vond å vende som det sies. ;)

  6. Herlig å se bilder av ungdomsradioen :) Jeg er så gammal at jeg var med på Oslo-frokosten, og jeg husker enda spisesalen, bespisningsdama som vi kalte henne som serverte oss i hvit frakk, stolene, og grovbrød med geitost og nypesyltetøy! Og gulrot, en halv appelsin eller et halvt eple! Mmmm… det var tider! Jeg kan enda både alfabetet og gangetabell, og jamen prosentregning og brøk også. Så at det er nyttig med sunn mat når man skal lære, er det ingen tvil om :) Inger (mormoruniverset) postet sist.... en dag tidligere enn normalt…My Profile

    1. Ja, Oslofrokosten ble jo et begrep i sin tid. Og var jo et grep som ble tatt for å sikre alle iallfall et næringsrikt måltid hver dag. Dengang var det større forskjeller i samfunnet, og det var ikke alle som hadde nok mat. I dag har vi nok, tror vi iallfall, er bare det at nå vet vi ikke hva som er næringsrik mat, hvilke mengder og hvor ofte ungene må ha mat. På Oslo vest sier Helsesøstrene at de har så mange underernærte unger, at de syns det er skremmende. Lettmelk og annen lettmat, gir ikke nok næring til unger i verste voksealderen. Er ikke alle som tenker over at maten bør inneholde ca 30 % fett.
      Kamelryttersken postet sist..Lille lillejulaften 2012My Profile

  7. Nja, her i heimen går det på P1 det meste av tida, men de har blitt mer og mer irriterende, selv ikke de korteste intervjuer kan foregå uten at de avbrytes av musak. Blir veldig unødvendig etter min mening, særlig når sjølve intervjuet er på knappe 2-3 minutter.

    Når det gjelder skolemat så er det skremmende å vite hva foreldre faktisk kan finne på å gi sine barn til matpakke. Her forleden kveld ble det sett på et merkelig skue i televisjonen. En mor som mente bestemt at hennes fire barn, jo de hadde det helt utmerket med å spise på McDonalds. Damen hadde såvidt jeg kunne forstå aldri laget et eneste måltid mat til sine små.

    Om det egentlig skal være et problem som skolen må påta seg en løsning på? Jeg mener nei. Skolen har allerede fått altfor mye oppdrageransvar som det er- Det er nesten blitt sånn at man må spørre om hvorfor enkelte velger å få barn i det hele tatt.
    På den annen side, hvis unga settes til å lage maten så vil de jo lære å lage sunn mat, så om det er tanken bak blir det noe annerledes… men det er sikkert ikke meninga, de skal vel få kommet til dekket bord…l
    Cassandra postet sist..Godt nyttårMy Profile

  8. Det føles ikke som om storebror har festet grepet om jeg sitter i ei kantine på en eller annen arbeidsplass, så jeg ser ikke helt problemet i så måte om barn også får ei kantine på sin plass. Om storebror sørger for maten, kan han likevel ikke tvinge en til å spise den. Likevel er tilgjengelighet det en bør ha fokus på i dette tilfellet, føler jeg. Så fram for mat i skolen. La det bare ikke bli slik at foreldrenes inntekt skal styre menyen for hvert enkelt barn, slik at kantina blir en plass for klasseskille og egne bord ved vinduet for JernErnas wonnabe-er.

    Bjørn
    Bjørn Hølbakken postet sist..Trettendedagssteming i et kontorsoveakvarierom.My Profile

  9. Mad skal børnene have. Der har været politisk kamp om det her i kommunen. Det kostede 400000 om året og det blev blæst op som om det var en uoverkommelig udgift. Man kunne have samlet ind, søgt støtte, man kunne bruge frivillig arbejdskraft etc.

    På en skolen i Vejby laver børnene selv frokost. Det er meget simpelt, men det fungerer så vidt jeg ved rigtig godt. Nu vil jeg gå over og spørge i morgen :) Donald postet sist..Dagens filosofiske strøtankeMy Profile

  10. Skrevet ovenfor:
    Ja, joda. Dyktige lærere er et må ha i klasserommene. Og den finske modellen med minimum mastergrad hos alle lærere er nok ikke så dum. For det er et faktum at en dyktig fagperson er bedre egnet til å lære bort et fag.

    Jamen er det nu også så sikkert? Selvfølgelig vil vi gerne have dygtige lærere, men det er ikke alle dygtige lærere, som er gode til at fortælle, hvordan man lærer stoffet. Det kommer også i følgende mange sætninger … Men man trenger også almenlærere som kan litt om alt, og som kan bidra med den almene kunnskapen som den oppvoksende slekt må ha.

    Det vigtigste er, at skolen (via lærere og andre elever) formidler den almene viden, den større forståelse af hvordan det ene fag hænger sammen med helhedsbilledet af samfundets produktion og videnskab (teori og praksis).

    Men det er bare en enkelt sætning i et længere argument, som diskuterer om det er skolen eller forældrene, der skal sørge for børnenes næring. Jeg vil sige det ligeud her: Jeg tror ikke der er større nød og sult i Norge (eller Danmark) men jeg ved at det alligevel er bedst at BÅDE skole OG forældre sørger for børnene, og det er vigtigt at de får set udlandet (Sverige) og ser at man dér kan finde på at spise “surströming” og den slags … :) Donald postet sist..En del kommentarer blev stoppetMy Profile

    1. Selvsagt holdt jeg på å si, er ikke mastergrad det samme som dyktig lærer. For å være en god lærer må man også ha formidlingsevne, kunne formidle faget sitt. Men det hjelper på å kunne mer av faget sitt enn det mest grunnleggende. Derfor er det ikke så dumt med mastergrad eller lektorkompetanse i skolen.

      Men det betyr ikke at dyktige lærere er det eneste som sikrer et godt læringsutbytte hos de håpefulle. Svenskene har varm lunsj på skolen. I Norge har vi matpakka, og den har vært god nok i årtier. Men desverre er det mange som ikke kan/vet/har tid til å smøre ei matpakke med tre brøsdskiver med leverpostei og brunost. Derfor er ideen med skolemat organisert av skolen god. Spørsmålet som kan diskuteres er om vi da går enda et lite skritt i retning Orwells “1984”?
      Kamelryttersken postet sist..Var det noen som sa helhetstenking?My Profile

      1. Tiltredes – ja. :)
        Jeg tror ikke vi går i retning af Orwell’s 1984. Det er for længst passeret :)
        Altså årstallet …
        Men jeg tror at vi med madlavnings-timer (husgerning, biologi, fødevare-kendskab) kan komme lang også i retning af at komme ind til eleverne, komme ind under overfladen. Hvis bare eleverne ville være kritiske og spørge “hvorfor sådan …” og “skulle vi ikke hellere gøre sådan …” :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: