Politikk uten prinsipper, sier Gandhi er en dødssynd. Nå er det vel ingen av våre folkevalgte som sier at de ikke har
prinsipper, og at de dermed fører en politikk som er prinsippfast?
Et prinsipp, en grunnregel, kan jo være så mye. Og man kan kanskje enkelte ganger ha inntrykk av at de som roper høyest om prinsipper, er de som er minst trofaste mot sine egne regler?
Platon skriver om ansvar og Thukydid om demokratiske prinsipper. Mormor stiller spørsmål om byråkratiske avgjørelser.
Kan vi med vårt moderne tenkesett, klare å la de tankene gå sammen, og i tilfelle hvordan?
![]()
Ny på Karavanseraiet? Hyggelig at du ser innom
![]()
Lenkene i teksten er der for at du kan forske videre på grunnlaget for denne bloggposten. Hvis du ønsker å anbefale dette innlegget til andre lesere, trykker du på den blå poengboksen til høyre
Ved å trykke på likerboksen til Facebook anbefaler du dette blogginnlegget til dine facebookvenner
I tilfelle du er uenig med Kamelryttersken kan du
1. Gi uttrykk for dine meninger i kommentarfeltet (Du trenger ikke være uenig med fruen for å bruke kommentarfeltet, men det hjelper)
eller
2. Lese noen av de andre postene på Karavanseraiet
Tusen takk for at du tok deg tid til å stikke innom. Håper du kommer innom neste gang du er på disse kanter![]()


19 comments
Skip to comment form ↓
Mormor
31/12 2012 at 15:11 (UTC 2) Link to this comment
To tanker kan utmerket være en tilsammen.
Mormor postet sist..Har forsømt meg.
Man kan være relativt prinsippfast uten å bli prinsipprytter, tror jeg.
Men som alltid. Skal man ha nytte av nøtta må vi nytt’a.
Klemmer på
Kamelryttersken
31/12 2012 at 15:25 (UTC 2) Link to this comment
Kan de, men klarer vi det? Sånn i det daglige?
Kamelryttersken postet sist..To tanker? Det muliges kunst?
Mormor
31/12 2012 at 19:41 (UTC 2) Link to this comment
Kamelryttersken
Mormor postet sist..Lier-rick
Tror neppe det. Vi bikker vel gjerne over til enten den ene (prinsippløs) eller den andre (prinsipprytter) siden. I et godt øyeblikk så går det nok bra
Bente
31/12 2012 at 15:41 (UTC 2) Link to this comment
Hm..kanskje vi trenger folk som har perspektiv på saker og ting. Og litt bedre tid? Og litt mindre hang etter å bli likt?
Jeg vet ikke..
Godt nytt år,kjære deg.
Du vet vel at du er i flokken min?
Klem sørfra
Bente postet sist..Tid….
Kamelryttersken
31/12 2012 at 15:56 (UTC 2) Link to this comment
Tusen takk likeins, Bente



Begynner å gå opp for meg at jeg har havnet i en flokK
Perspektiv og forståelse for sammenhenger tror jeg kan være lurt.
Likt vil vi jo alle bli, men det er kanskje større sjanse til å bli mislikt hvis man skal gjøre alle til lags?
Eller for å si det med Vårherre da han skapte silda “Kan ikke gjøre alle til laks”
Kamelryttersken postet sist..Demokratiske prinsipper?
Lammelåret
31/12 2012 at 15:45 (UTC 2) Link to this comment
Tanker kan hukes sammen, men det spørs om det skaper orden og handlekraft? Og hvor gammel må en være for å få til det?
En god nyttårsaften ønskes deg og et nytt år av det gode slaget!
Lammelåret postet sist..Takk så mye for 2012!
Kamelryttersken
31/12 2012 at 15:53 (UTC 2) Link to this comment
Tusen takk likeins


Kanskje ikke så gammel, men kanskje med perspektiv og forståelse for hvordan man henger sammen de ulike tankene?
Kamelryttersken postet sist..Om ansvar
Lammelåret
31/12 2012 at 15:55 (UTC 2) Link to this comment
Det er jo noe som vokser fram. Jeg tror det er viktig å ikke bli sittende i “jeg er ikke klok nok”, men bruke det en har. Når en GJØR vokser en på mange måter.
Lammelåret postet sist..Takk så mye for 2012!
Kamelryttersken
31/12 2012 at 15:58 (UTC 2) Link to this comment
Stor oppgave for de som skal oppdra folk til å tenke slik. Og noen ganger skal man faktisk si “Dette kan jeg ikke nok om, så dette vil jeg ikke gjøre”
Kamelryttersken postet sist..Om gi med ei hand, for så å ta med den andre
Lammelåret
31/12 2012 at 16:00 (UTC 2) Link to this comment
Absolutt. Å avklare sin kompetanse er ofte nødvendig.
Lammelåret postet sist..Takk så mye for 2012!
Kamelryttersken
02/01 2013 at 21:22 (UTC 2) Link to this comment
Word
Kamelryttersken postet sist..Med lov skal land byggjast, og inkje med ulov øydast
Fremskritt
31/12 2012 at 18:20 (UTC 2) Link to this comment
“Å ha to tanker i hodet samtidig” er et interessant utsagn, på den ene siden handler det om å holde oversikt og se sammenhenger (om jeg ikke har misforstått utsagnet), men det kan også lett forveksles med såkalt “dobbelttenkning”. Det er et tveegget sverd med andre ord.
Faktisk er det mye politikk som kan slå begge veier, og kan vi forvente at våre politikere har evnen til å ta dette inn over seg? De er jo tross alt bare mennesker de også. For ikke å glemme at dagens samfunn er så komplisert at det er umulig for enkeltpersoner å ha oversikten over absolutt alt, og dette blir ikke bedre av de ideologiske blindsoner som vi alle har. En ideologisk blindsone kan også lett forveksles med et prinsipp.
I bunn og grunn handler det ikke om tenkesett men om å ha begge beina godt plantet på jorda og ikke begå hybris, et annet gammelt gresk begrep.
Kamelryttersken
02/01 2013 at 21:30 (UTC 2) Link to this comment
Ja, hovmod står for fall, som hybris ofte oversettes med.
Det å ha to tanker i hodet, går mye på at man både gjør det man skal, samtidig som man klarer åbeholde oversikten, se det store bildet, hvordan passer denne handlingen sammen med de overordnede prinsippene som styrer samfunnet. Et gammelt ordspråk sierat; “Lita tue velter stort lass”, altså at ei uheldig plassert gresstue, kan løfte vognhjulet og dermed lasset så høyt at vogna velter. eller som det vi har sett i den siste tiden, at barn født i Norge av utenlandske foreldre blir deportert, fordi foreldrene ikke oppfyller krav til asyl eller oppholdstillatelse på annet grunnlag.
Kamelryttersken postet sist..Lille lillejulaften 2012
Cassandra
01/01 2013 at 23:48 (UTC 2) Link to this comment
To tanker på en gang, jo det burde gå
tre tanker derimot, se det blir kinderegg, og det er sjokolade
Men hvordan det står til med våre politikere? De tenker nok sitt og holder på noen prinsipper, mens andre mener at løfter er til for å brytes. Vi håper det beste for 2013
Stor nyttårklem sendes i motvind til deg
Cassandra postet sist..Godt nyttår
Kamelryttersken
02/01 2013 at 21:35 (UTC 2) Link to this comment
Ja, det burde å. Men det krever mer oversikt over både årsak og virkning enn mange innenfor offentlig forvaltning ser ut til å ha, med sitt spesialiserte arbeidsfelt, hvor man ikke ser at egen avgjørelse griper inn i andre føringer. Som skattemyndigheten som fratok begge foreldrene foreldreretten til et barn født av en surrogatmor, fordi ingen av dem oppfylte lovens bokstav til å være forelder.
Er kanskje som hedvig sia eng ang tidligere, at det er bra vi har regler så vi vet hvorfor vi bryter dem.
Kamelryttersken postet sist..Refleksjoner på et annet tog
fjellcoachen
04/01 2013 at 23:38 (UTC 2) Link to this comment
Jeg vil ihvertfall ha mer enn en tanke i hodet samtidig, ellers tror jeg det vil føles rimelig tomt inni der. Prinsipprer handler i mitt hode om å stå for det vi gjør, og vite hvorfor vi gjør det vi gjør. Det betyr blant annet å kunne bryte en regel fordi et annet overordnet prinsipp er viktigere. Banalt eksempel: Mange venterom har kølapprinsipp. Hvis en pasient svimer av på venterommet betyr ikke det at han skal måtte vente på tur..
fjellcoachen postet sist..Full fart framover!
Kamelryttersken
05/01 2013 at 13:26 (UTC 2) Link to this comment
Ja, vi kan være enige om det, bortsett fra det at i mitt hode er det sjelden mer enn èn tanke. Hjernecella sliter når det blir flere der inne, så av ren nestekjærlighet lar jeg den få turne alene. Med sitt.
Kamelryttersken postet sist..Refleksjoner på et tog
Donald
05/01 2013 at 01:56 (UTC 2) Link to this comment
Det er nemmere at huske “elsk din nabo som du elsker dig selv, eller som du gerne selv vil elskes” med tilføjelse nummer 1: Hvis du ikke elsker dig selv en lille bitte smule, så kan du heller ikke elske andre. Men lad være med at være alt for selvoptaget
Bureaukrati skal bekæmpes politisk. Artikler – det er svært, men man skal alligevel prøve – læserbreve m.v.
Donald postet sist..Opvaskemaskine kureret
Kamelryttersken
05/01 2013 at 13:30 (UTC 2) Link to this comment
Det er da en forskjell mellom det å elske seg selv og det å være selvopptatt? Tror jeg?
Byråkrati kan ikke bekjempes. Man kan drive politisk agitasjon som du sier, men spørsmålet er om hvem man forandrer, systemet eller seg selv?
Kamelryttersken postet sist..Kafèbesøk med påskrift