Tanker om bruk av kulturelle og religiøse symboler

At Hulda Garborg var en av pådriverne for å utvikle bunader over det ganske land er det kanskje ikke så mange som tenker over i dag. Er vel ikke så mange steder hvor man har utviklet en slik nasjonal stolthet rundt et plagg, som vi nordmenn? Et uttrykk for den norske motkulturen kanskje? At vi fremdeles holder bunaden i hevd?

Litt uvant kombinasjon? Hardangerbunad med hijab?

Da er det kanskje ikke så rart at Sisselfish reagerer på dette bildet?

Bunaden er et nasjonalt symbol, med røtter i gamle norske folkedrakter. Kamelrytterskens Nordlandsbunad for eksempel er satt sammen med elementer fra  flere plagg som var i bruk lokalt. Stakken er slik de brukte den i Nordland rundt 1850, mønsteret til livet er utformet etter en brudekjole fra Vefsn, kysa etter det de kalte “Svarthuva”. Rosene som er brodert på stakken og på vesten  er fra en annen gård i Vefsn. Og slik er alle de andre bunadene satt sammen av elementer fra flere lokale plagg. Går man lenger tilbake vil man nok finne at det er elementer som kommer fra andre land og kulturer, uten at det er noe stort poeng. Hovedsaken er at man ville skape sitt eget stasplagg, for å vise lokal tilhørighet, samtidig som man sto i en nasjonal tradisjon.

Hijaben derimot, er ikke et nasjonalt symbol, men et religiøst symbol. Den bæres for å ære Koranens bud om at kvinnen skal dekke sitt hår når hun er utendørs og hos fremmede.

Det er når disse to symbolene møtes at kulturforskjeller og følelser utfordres. Det har noe med finfølelse å gjøre, noe med respekt for hverandres forståelse av symboler og kultur. Ikke bare andres kulturforståelse, men også ens egen.

Kamelryttersken vil oppfatte en muslimsk kvinne kledd i bunad og med hijab utenpå slik som på bildet over, som i overkant kaut. Kombinasjonen bryter så mye med hennes oppfatning av hvordan man respekterer hverandres kultur og behov for å vise sin tro, at hun reagerer. De fleste bunader, som for eksempel Nordlandsbunaden som Kamelryttersken bærer med stolthet, har et sjal eller skaut som hører til.

Da kan et betimelig spørsmål være om ikke det sjalet eller skautet kunne være like bra for å overholde Profetens bud om at vi kvinner skal dekke håret? Vanligvis bæres sjalet til Nordlandsbunaden rundt nakken med endene stukket ned i vesten foran. Kamelryttersken jukser litt og bruker ei sikkerhetsnål for å sikre at endene ikke glir opp igjen. Men det er ingenting i veien for at ikke sjalet kan brukes som hodetørkle,og draperes slik at det dekker håret i henhold til Koranen.

Dette er bare et eksempel på en praktisk løsning på en innfløkt utfordring. For vi snakker her om sterke følelser, på begge sider. Både hos norske nordmenn og hos muslimer som har et minst like sterkt forhold til religiøse symboler som bunadspolitiet har til hvordan bunaden skal bæres korrekt. Er nok flere som protesterer på sølja til fruen. Den er da ikke original? Jo, original er den, men den er eldre enn søljene som er designet til Nordlandsbunaden. Mindre også.

Står mer om sølja her, men kan kort fortelle at den er arvegods  og som sådan mer verdifull som bunadssølje enn de originale. Og da blir det straks en annen lyd i pipa hos bunadspolitiet, selv om de nok helst så at fruen brukte denne sølja i en annen sammenheng.

Men hvis man ser nærmere på Koranen, og dens ordbruk om påkledning, både for kvinner og menn, noe man må tro forfatteren av denne artikelen i Wikipedia har gjort, vil man få et litt skarpere bilde av utfordringene. Og av diskusjonen om bunad og hijab. I nevnte artikkel sies det at man i følge Koranen bør ikke bruke klær som viser kroppens form. Bortsett fra i familiens skjød. Mange bunader vil kanskje ikke helt oppfylle dette kravet. Hverken fro kvinner eller menn. Iallfall blir Kamelryttersken veldig så klar over sine fordeler, de på siden og bak når hun tar på seg sin bunad. Og i en Beltestakk hadde hun blitt enda mer klar over at hun har sine sider hun òg ;-)

Når det gjelder religiøse symboler derimot, er det nok mer utfordrende å utfordre konvensjonene, selv om historien om munken som skulle til Roma og audiens hos paven kan si noe om ikke bare det å utøve sin religion, men også noe om det å ha respekt.

Det hadde seg slik at det var en ung munk som skulle til Roma som sendebud fra klosteret hvor han var. Nå var det slik at i det klosteret holdt de lørdagen hellig, mens de i pavens Roma holdt søndagen som hviledag slik som 1. Mosebok befaler. Den unge munken gikk til en eldre ordensbror og spurt hvordan han skulle forholde seg, siden han mente at lørdag var hviledag, mens da vertsskapet i Roma mente på at søndag var den dagen Gud hvilte etter å ha skapt verden. “Når du er i Roma, gjør som romerne” svarte oredensbroren. Og det har ofte vist seg å være et godt svar, eller?

Ny på Karavanseraiet? Hyggelig at du ser innom :)

Legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeltet

Hvis du ønsker å anbefale dette innlegget til andre, trykker du på den blå poengboksen til høyre

Du får nye blogginnlegg direkte til din Facebookprofil ved å trykke på likerboksen

I tilfelle du er uenig med Kamelryttersken har du to muligheter:

1. Gi uttrykk for uenigheten i kommentarfeltet

eller

2. Les noen av de andre postene på Karavanseraiet

På forhånd Tusen takk :D

Det har vært mange treff på denne bloggposten nå etter nasjonaldagen. Den er derfor oppdatert med noen flere argumenter for å tenke seg om i sin bruk av symbolske plagg.

26 thoughts on “Tanker om bruk av kulturelle og religiøse symboler”

    1. Ja, og det er jo veldig nært opp til hijaben, slik jeg ser det. Men det er mer i denne debatten, derfor jeg stiller spørsmål ved både bruk av andre kulturers og religioners symboler. Hvor konserverende vil vi være i forhold til det som var. Bunaden er et barn av nasjonalromantikken. Hijaben er et barn av en islamittisk utvikling, hvor også kvinner vil markere seg, ikke bare som rettroende men også som aktive samfunnsdeltagere. Blir utfordringer av slikt, i steinrøysa vår.
      Kamelryttersken postet sist..Om sølv og bunaderMy Profile

    2. Antar hodeplagget på bildet er et koneskaut, altså bare for gifte kvinner. Jeg har ikke bunad og skjønner ikke dette med sterke følelser knyttet til drakten. Fikk en bunad etter svigermor som døde, men jeg syntes ikke den var noe pen, så jeg brukte bare sølja – den brukte jeg til gjengjeld til “alt mulig”, noe flere syntes var rart.

      1. Velkommen til bloggs Sigrun :-) Hyggelig at du stikker innom :-) Håper du finner mer du finner leseverdig :-)

        Så langt jeg vet er koneskautet til Hardangerbunaden hvitt, og knyttes som et skaut, og ikke slik som her, hvor hodeplagget er drapert for å dekke alt håret. Bildet er hentet fra Google og er ment som en illustrasjon på blanding av religiøse og kulturelle symboler.

        Vi har alle vårt forhold til kulturen vår, og til hvordan vi velger å uttrykke den. Ser flere som bruker sølje til “alt mulig”, senest nå sist uke. Jeg tenker vel mer at har de råd til å bruke bunadssølvet til hverdags, så er det ofte minst like pent til et hverdagsantrekk som mye av det strasset som mange bruker
        Kamelryttersken postet sist..Ha ei fin uke :-) My Profile

  1. Det hadde jo vært lurt om man hadde fulgt ordensbroderens råd.

    Det blir for innfløkt for et mormorhode, dette. For hun synes det måtte gå an å bruke det sjalet eller tørkleet som hører til angjeldende bunad. Hun får litt bakoversveis i piggene sine når bilder av hijab og norsk bunad kommer på trykk. :roll: Men så har hun konservert sine meninger under sin mormors veiledning.

    Slik er det bare, for liten mormor. :-)

    Ferdigskrevet???
    Mormor postet sist..Tilbake?My Profile

    1. Vi liker det, vi mennesker, å være innfløkte i tankegangene våre.

      Leser til kunnskapsprøve i pedagogikk. Har ikke klart å få ned på papiret det som skolen ønsker at skal stå der fra pensum. Så nå har de ordnet enda en kunnskapsprøve i håp om at jeg skal klare å få skrevet alt det glupe som pensumforfatterne har skrevet. Hyggelig at de strekker seg langt, men det betyr “litt” mer lesing på meg.
      Kamelryttersken postet sist..Tanker om bruk av kulturelle og religiøse symbolerMy Profile

  2. “Når i Roma, gjør som romerne” er egentlig et ganske greit prinsipp. Men av og til så kanskje det er greit å ta et oppgjør med alle disse symbolene og se om det virkelig er verdt å lage sånt oppstyr rundt dem? Jeg sier ikke at vi ikke trenger symboler, men at over tid så glemmer vi mennesker ofte hva de står for, og et symbol uten mening er vel ikke noe å ta sånn på vei for? Dette gjelder begge sidene i saken.

    Ikke det at jeg kritiserer hverken bunad eller hijab, folk skal kunne gå i det de vil etter min mening, men ja, “feil” bekledning kan skape problemer så i praksis er denne tankegangen ikke så lett å leve etter.

    Jeg vil avslutte med dette spørsmålet: Form eller innhold? Hva er viktigst?

  3. Godt indlæg, som er med til at sætte visse ting i relief.

    “When in Rome…” er så kendt og brugt en talemåde på engelsk, at de næsten aldrig finder det nødvendigt at komme med fortsættelsen “…do as the Romans do.”
    På dansk har vi udtrykket “skik følge eller land fly”, hvilket jo betyder det samme.
    Men – pinligt nok – aner jeg ikke, om en eller flere af de danske folkedragter har en hovedbeklædning, der minder om bunaden :oops: Ellen postet sist..En tur til det vilde ve… Osby – og en tur til Wanås SlotMy Profile

  4. Hijab til bunad er FY. Da ville det vært mye mer stil om det var brukt en nasjonaldrakt fra et land hvor hijab naturlig hører til. Men for noen år siden var det visst en debatt om det også, ei som stilte i sari på 17 mai, hun holdt visst en tale, da ble sarien hennes kritisert kraftig, for det skulle man da ikke bruke på 17 mai.
    Cassandra postet sist..Wow, dette kan jeg også ;) My Profile

  5. Bare for å ha sagt det.
    Jeg brukte den japanske nasjonaldrakten for kvinner (kimono) på 17. mai for noen år siden (ganske mange faktisk) og en japansk dame stoppet med på Slottsplassen og syntes det var morsomt :-)
    Kanskje hun bare var høflig, men vi bukket og sa hai og snakket en god stund.
    Hadde ingen veske eller noe annet juks, men kimono med obi og skikkelige tilhørende sko (med sokker som skulle være i) Håret var dog mitt sedvanlige.
    Ikke et eneste pip fra fru, fr, eller herr Norge.
    Artig lell.
    Mormor postet sist..Mormor på jakt.My Profile

  6. Heisann!

    Reagerte litt fra ryggmargen, men siden jeg utfordrer bunadspolitiet sjøl, så kan jeg vel ikke ha noe annet valg enn å si…. det er utvikling! Ingen forskjell, egentlig, på dette og hva jeg gjør… eller er det det????
    Ville benytte anledningen til å si at fra i dag av kan eldstesønnen ikle seg en kostyme som likner din ‘andre’ nasjonaldrakt!
    Kanskje jeg får begynne å spare til den lappen også…. så når jeg engang fyller 66 da gjør jeg som jeg vil…
    det betyr mao at jeg har noen år å trene på.
    Ha fin uke med vind i håret ;:OD)
    Bjørg Nina postet sist..Kan det kalles storvask…My Profile

  7. Forstår rykningene i både den ene og den andre. Men hvis vi snur problemstillingen: Hva gjør du hvis du er andre generasjons flyktning, vokst opp i Norge og verdsetter/er stolt av landet både du og bunaden er en del av, og samtidig har kulturelle og familiære forventninger om at hijaben alltid er på når du går ut?
    Fjellcoachen postet sist..“In this game”My Profile

    1. Ja, si det?
      Det å bruke hijab er relativt nytt, også i muslimske land, og har kommet med behovet om å ha et mindre omfangsrikt plagg som ærer Koranen og profetens ord. Mange ser på hijaben som et symbol for den moderne muslimske kvinne, gjerne med utdanning og høyere status.
      Kommer alt an på. Hijab kombinert med bunad som på montasjen over, tror jeg skjærer i øynene på mange. Men en hijab i samme farge og stoff som skautet som hører til, ville ikke vært så påfallende.
      Og ja, jeg har tenkt en del mer, og også lest mer om bruk av hodeplagg i muslimske land, kontra vårt vestlige behov for å prakke på andre vår kultur. Forstår mer om konteksten og den enkeltes egen oppfatning av hva hun vil stå for.
      For eksempel har antropologen Lila Abu-Lughod skrevet en artikkel til ettertanke i American Anthropogist som sto på pensumlista nå. Hvor hun ser nærmere på muslimske kvinners bruk av hodeplagg og hvor hun stiller spørsmål ved om muslimkse kvinner trenger å reddes av vestlig feminisme. Kanskje er deres valg og deres feminisme like mye verd og fungerer vel så bra i deres sammenheng?
      Kamelryttersken postet sist..SelvoppfatningMy Profile

  8. Akkurat den biten om å prakke på er jeg forsåvidt enig i. Og også hva som er formålstjenlig for, i denne sammenheng, muslimske kvinner.
    Men… et aldri så lite et.
    Amerika er en smeltedigel av mennesker fra hele verden. De opprinnelige innbyggerne er desimert og i et mindretall. Da blir konteksten for bruk og konteksten for bakgrunn anderledes enn når man kommer til et mer homogent land. Hvor det er en stabil og tallmessig overvekt av “innfødte”. Så en hver forskningsrapport må sees i sammenheng med sin kontekst. Og konklusjonene blir kanskje ikke direkte overførbare til andre områder i verden.
    ha en fin kveld :-) Mormor postet sist..Se verdenMy Profile

    1. Artikkelen jeg refererte til tok ikke opp amerikanske forhold, men hvordan forfatteren ser at kvinner bruker hodeplagg av religiøse grunner i land som Afghanistan, Yemen, Egypt…
      Hun drar paraleller til europeisk kolonialisme og senere feminisme som vil frigjøre kvinnene ved å ta av dem sløret (unveiling) og ser på årsaker til at muslimske kvinner i disse landene velger slør, chador, hijab, burqa, niqab foran mer vestlig klesdrakt.
      Her i landet har bloggeren Somalieren skrevet en del om hvorfor hun velger å bruke hijab. Hennes argumenter ligner til forveksling på det Abu-Lughod forteller fra sin forskning i Midt-østen.
      Kamelryttersken postet sist..Vi skal bare være derMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: