Litt matt

Etter ei nyårshelg ved tasteturet. Tar på å skrive sånne oppgaver. Referanser som skal stemme, ikke bare at forfatteren skal stå i referanselista, men det skal stemme det man sier at den og den forfatteren mener. Og så alle skriveleifene, feiltastingene og alle ordene man glemmer å skrive, slik at formuleringene mister både mening og mer til.

Da er det godt å ha noen med et kritisk øye som kan se over og stille spørsmål ved det som er uklart, og kanskje ikke bare litt på bærtur. Og som gir tilbakemelding på at det er gøy å hjelpe til slik. TUSEN TUSEN takk til Mormor som har brukt mange timer av tida si til å hjelpe en forfjamset Kamelrytterske ut av de verste hullene i kunnskapen sin. Det var skikkelig godt å kunne øse litt oppgitthet pr e-post. Særlig den siste “Jobb, kvinnemenneske” etter at studinen hadde uffet seg over arbeidet med stå opp av go’stolen for å slå på lyset og slå av TV’n for å fortsette med skrivinga.

Ja, sånn gikk no nyårshelga. Romjula gikk til å lese pensum og skrive sitater som kunne passe til oppgaven. Tar tid å lese på den måten, men det betaler seg når man begynner å skrive. Da kan man plukke ut de sitatene som passer i oppgaven og skrive om de partiene som passer til egne ord. Bruker å sette sitatene i kursiv for å se forskjell på egen tekst. Referansen som skal i referanselista står øverst i dokumentet med sitatene, og har et dokument for hver bok.

Referansen/sitatet ser slik ut:

Hiim, Hilde og Hippe, E. (2009) Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere, 3. utgave, Gyldendal, Oslo

Når en legger til rette for læring på et fagfelt, tar en gjerne hensyn til følgende forhold:

Elevenes læreforutsetninger

  • Hva kan elevene fra før?
  • Hva er nytt for dem?
  • Hva er de interessert i?
  • Er det noen som har spesielle problemer eller ressurser i forhold til læringsarbeidet? Osv.

For å få arbeidet tilpasset elevene er det viktig å kartlegge forhold som gjelder enkelteleven og elevgruppa. Kartleggingen kan skje i dialog med elevene. (Hiim & Hippe 2009: 32)

I den ferdige oppgaven ble det slik:

Hiim og Hippe (2009) mener at når man skal legge til rette for læring må man kartlegge elevenes læreforutsetninger ved å stille spørsmål om:

  • Hva kan elevene fra før?
  • Hva er nytt for dem?
  • Hva er de interessert i?
  • Er det noen som har spesielle problemer eller ressurser i forhold til læringsarbeidet? Osv.

(Hiim & Hippe 2009:32)

Kanskje ikke den mest elegante omskrivingen, men den holder for plagiatkontrollen. Dette er en oppgave om planlegging av en praksisperiode for en klasse på videregående. Er en ren tankeøvelse, men man må holde seg til akademias krav til formen på oppgaven. Derfor alle referansene og fokus på at det ikke er plagiat. Rissikerer å måtte skrive om hele oppgaven blir det funnet at teksten din inneholder rene sitat far andre. I oppgaven skal man vise at man her lest og forstått pensum. Det gjør man ved å tolke pensum med egne ord.

Det må da være juks å gjøre slik? Ikke mer juks enn at en av professorene på NTNU brukte en halv forelesning på å forklare metoden og fortelle at det var en  meget effektiv metode for oppgaveskriving. I snitt har denne metoden  gjort at Kamelryttersken har gått opp en karakter, i forhold til før hun tok metoden i bruk. Fra C til B i mange tilfeller. Eller fra Godt til Meget godt som bokstavene betyr etter ny regning. + at oppgaveskrivingen går mye fortere. Med god hjelp fra Mormor tok det ca en dag å skrive en oppgave på 8 A4-sider. Uten hennes hjelp til å lese korrektur og påpeke formuleringer som kunne vært bedre? Ca en dag, men oppgaven hadde blitt dårligere, man går seg vill i egen tekst, og ser hverken ordfeil, kommafeil eller formuleringer som er helt på jordet. En utenforstående som leser vil også kunne si om teksten henger sammen. Om den har hode og hale, og en kropp.

Og det er kanskje ikke så dumt?

 

Ny på Karavanseraiet? Hyggelig at du ser innom :-)
Lenkene i teksten er der for at du kan forske videre på grunnlaget for Kamelrytterskens tanker
Hvis du ønsker å anbefale dette innlegget til andre lesere, trykker du på den blå poengboksen til høyre
Ved å trykke på likerboksen til Facebook anbefaler du dette blogginnlegget til dine facebookvenner
I tilfelle du er uenig med Kamelryttersken kan du
1. Gi uttrykk for dine meninger i kommentarfeltet (Du trenger ikke være uenig med fruen for å bruke kommentarfeltet, men det hjelper ;-) )
eller
2. Lese noen av de andre postene på Karavanseraiet
Tusen takk for at du tok deg tid til å stikke innom. Håper du kommer innom neste gang du er på disse kanter :D

 

23 thoughts on “Litt matt”

  1. Hode og hale og kropp høres vidunderlig ut!
    Det kan kjennes litt urettferdig at formen og språket og drakten er så viktig i oppgaveskriving..men sånn er det å engang. Og nå kan du det! Grattis med ferdig oppgave!
    ;-)
    Sender varme ønsker for det nye året!
    Bente postet sist..Gleder meg…My Profile

  2. Det var skikkelig gøy, ikke minst fordi jeg også fikk litt kunnskap, på denne måten.
    Litt glemt eller bortlagt viten fikk lov til å duppe i vannskorpa igjen. Deilig.
    Takk skal du ha.
    Vi tar’n ommat ved neste oppgave, om du vil :-)
    Ha en fin dag :-) Mormor postet sist..SnøfræsMy Profile

    1. Ja det var artig å få dine innspill, både på ordleifene og kommafeilene. Det faglige måtte jeg jo pent stå for selv.

      Fordypningsoppgaven blir nok et større prosjekt enn de 8 – 10 sidene disse oppgavene var på. Tenker på å spinne videre på tematikken i pedagogikkoppgaven. Og se på den fra en annen side også.

  3. Jammen er du flink til å jobbe. Det koster å studere, lese, skrive, – ikke minst kan man få prestasjonsangst av mindre, – særlig når man er voksen og forventes å kunne både ditt og datt. Stå på! Godt nytt år til deg.
    Hege postet sist..Spis mer kakeMy Profile

    1. Takk likeins Hege :-)
      Fagveileder på Ergoterapistudiene fortalte når jeg hadde autorisasjonen i hånda, at han hadde brukt det første halvannet året (av tre) på å forstå at jeg var en hardt arbeidene student. Jeg var i ei gruppe som gjerne satt fremst under forelesningene, og det hendte at jeg våknet av at hele klassen lo. Så jeg vet ikke helt det med å være flink til å jobbe. Økta nå kommer av at det rent praktisk ikke har vært mulig å få unna alle oppgavene før nå. To hele studier må noen ganger føre til at det blir kø på tasteturet og i tekstbehandleren.
      Fikk sensur på eksamensoppgaven i Kommunikasjon og samhandling i romjula, det ble en B, satt med følelsen av at dette går veien når jeg leverte, selv om halvparten var hentet alle andre steder enn i pensum. Tror det blir bra nå også, for som du sier så vet man ditt og datt når man kommer opp i årene, resten er teknikk som man kan lære seg.

  4. Du er jammen en flittig student, måtte jeg få mange studenter som deg….

    Fikk noen assosiasjoner til egen undervisning om akademisk skriving da jeg leste om din lille kamp med kilder og parafrasering, jeg prøver å gjøre det på en litt munter måte ved å bruke metaforer som trygg grunn, hengemyr osv.

    Men det er vel redelighet som gjelder her dvs. å fortelle leseren: nå siterer jeg, nå refererer jeg slik jeg selv forstår det jeg leser, og nå gjør jeg mine egne vurderinger i forhold til saken.

    Uansett – lykke til, tvi tvi med oppgaven da.

    Hilsen en akademiker som etter hvert har begynt å like den akademiske stilen og se litterære muligheter i den også.

    1. Tusen takk, gamle ugle :-)
      Ja, er da muligheter for å leke seg med ord og formuleringer i en slik tekst også. Er bare så mange som krampaktig sliter med å skjønne at det går an å skrive. De fleste har jo et utmerket talespråk?

      1. Ja, ikke sant? Men mange har sin bagasje i form av tidligere opplevelser at å mislykkes tror jeg. Kan være pedagogikk som har hatt sterke bivirkninger.

        Kjenner noen voksne som tar opp seg selv snakke, for så å skrive det ned etterpå. Blir ofte et lett og ledig språk av det.
        Kjenner noen som skriver best for hånden også, tastaturet blir som en sperre.

        Men skrivesperrer har de fleste erfaring med, også jeg. Den erfaringa kommer godt med, tenker jeg, i møte med andres “skrivekamper”.

        Et annet godt råd jeg selv har fått og også sendt videre er å liksom tenke seg at datamaskinen er en samtalepartner, man snakker med seg selv. Så kan man rydde i teksten etterpå.

        Men ellers er jeg veldig glad i språk, både som leser og en som skriver mye. Og ikke bare det akademiske nei.

        1. Pedagogikk er sterk kost.

          Mormor foreslo å lese teksten høyt for seg selv. Skulle gi bedre flyt.

          Jeg må lese oppgaveteksten, helst misforstå den grundig og la underbevistheten jobbe med det ei stund. Når jeg så begynner er det greit å plukke sitater fra litteratur jeg tror passer, og da går selve skrivinga av seg selv, for da kommer det ramlende og føyer seg pent sammen. Når jeg har en dyktig “leser” som kan stille spørsmål ved formuleringer og ordleifer, er det som å gå på ski på silkeføre. Utfordringen min er at jeg ikke tror at jeg får det til, selv om jeg vet at jeg har klart det, mange ganger før. Men det gikk lettere denne gangen, mye lettere enn det har gjort før, selv om det så veldig mørkt ut på fredag kveld/natt.

          1. Så bra at det går lettere!
            Det er utrolig mange veier til en tekst tror jeg. Selv skriver jeg først det jeg tenker, så putter jeg inn teorihenvisningene. Parallelt med dette tegner jeg tankekart og lager strukturer, som fører til at jeg flytter avsnitt hit og dit, og tilbake igjen. Dette gjør jeg ørten ganger, dvs. pendler mellom nærhet til teksten og avstand og struktur.

            Det å la ting modnes litt er lurt. Har jeg tid lar jeg teksten ligge litt, før jeg igjen ommøblerer den.

  5. Godt nyttår…

    Hipp hurra for Mormor…. Godt at hun kunne hjelpe deg! Jeg synes dere er så flinke med ordene!

    Lykke til med prosjektet! Det er bare å bøye seg i støvet for studenten! Jeg har blitt å ramla av lasset for lenge siden..

    Klems :lol: Lavina postet sist..Godt Nyttår og dagen derpå…My Profile

    1. Tusen takk og Takk likeins, Lavina :-)
      Du er nå ikke helt borte når det gjelder å skrive godt, du heller. Syns du skriver lett og levende om ditt :-)
      Ramla av lasset for lenge siden, eller rettere ut av lasset og ned i et lasterom, slo hodet så det holdt. Så det er ikke noen unnskyldning.

  6. Igjen får du meg til å riste på hodet av ditt pågangsmot og iver etter nye kunnskaper. Og med “riste på hodet”, ligger det ikke noen som helst negative antydninger, men det motsatte. Det står respekt av den iherdigheten du viser oss og deg selv, i tillegg til dine andre og svært så hyppige og varierte sysler. Jeg tenker, det er godt å ha ei mormor eller to på si… :)

    Ellers slenger jeg med Lavina jeg, som jeg gjorde så ofte i det foregående året, nikker anerkjennende til hvert eneste ord hun skriver her. Og kommer på enda et ønske som skulle ha vært satt opp på mine forsetter for det inneværende året. Å få noen av de egenskapene som enkelte av mine trofaste og kjære bloggere har, angående å bruke de riktige ordene og alt det der. :roll:

    Hiver meg også på med mine gratulasjoner og gode ønsker for din videre jakt etter nye kunnskaper. Skal også forsøke en og annen gang å ta med meg noen av de stå på – egenskapene som du oser av. Kanskje det gir utslag hos meg også? Hvem vet hva som kan skje i en eldgammel skrott?

    Ha en fin dag, gode nabo, og et fint og kunnskapsrikt, inspirerende år! :lol: Og til slutt, takk igjen for alle de besøkene du har beæret meg med, som ikke har gjort sitt til at min sløvhet har løsnet, før nå. :oops:

    1. Tusen takk Karl :oops:
      Det siste halve året med intensive studier har ikke bare gitt mer innsikt i egen kunnskap, men også i hva jeg skal bruke kunnskapen til. Noe som har manglet før i verden. Skrev noe om det i julebrevet. Det hjelper på å vite hva man skal bruke noe til. Man blir litt mer tent på å gjøre det. Og så er det det at i vinter er studiene jobben min, og vanlig arbeidsdag er 7,5 timer, fem dager i uka, minus fem uker ferie i året. Og jeg har brukt opp feriedagene for 2011, så da blir det å jobbe i romjula. Sånn er det bare.

  7. Hode, hale og kropp er veldig kjekt, ja..

    Det er gøy å lese oppgaver, litt stas å bli spurt og litt stort å være førstemann som får ny innsikt i ny kunnskap.

    Lykke til videre med studiene, flink du har vært som har avsluttet året med oppgave. Ser du fram til å få resultatet eller er det godt med avstand mellom innlevering og karakter?
    Lammelåret postet sist..Dagene sammen i julefredMy Profile

    1. Tusen takk, Lammelåret :-)
      Er mappeoppgaver som skal legges i eksamensmappa, så jeg får veildning, men sensur på mappa får jeg vel ikke før til våren.

      Begynner året med mer lesing og vekkelsesmøte. Og planer om mer skriving.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: