111201 forside eksamensoppgave

Fra en voksen studines hverdag

Ikke det at ikke yngre studiner ikke er voksne, men det er en forskjell. Når man studerer i godt voksen alder har man gjerne erfaring og kompetanse innenfor mange felt som yngre studiner ikke har. Rett og slett fordi de har ikke rukket det. Yngre studiner er i denne sammenhengen de som fremdeles var et blink i sitt fars øye når Kamelryttersken forlot sin fedrene heim. For å klare seg som best hun kunne i denne verdens jammerdal. Eller noe i den retning. For noe over en mannsalder siden. Noen av de nevnte unge studinene var kanskje ikke så mye som et blink i sin fars øye. Han hadde kanskje ikke funnet ut hvem han skulle blunke til enda? Og etter et innledende blunk eller to er det gjerne en ni måneders ventetid og gjerne mer, enkelte er jo litt trege og lite for seg på det feltet … Før den fremtidige studinen materialiserer seg som verdensborger og kan se fram til å tre inn i lærdommens pauluner.

Og med såpass kort deltagelse i verden sier det seg selv at studiner med mindre erfaring fra voksenlivet, har andre utfordringer enn de som har holdt på en stund. Med utdanning, jobb, unger og foreldremøter, gretne kolleger og you name it.  Sånn er det bare. Yngre voksne studiner kan ikke stikke seg unna med “at det fikk jeg ikke med meg” når det er snakk om hvordan finne fram i informasjonsjungelen på PC-skjermen. For eksempel hva som skal være med i en eksamensoppgave ved innlevering. Godt voksne studiner derimot, kan tvinne sine blonde lokker og med oppriktige himmelblå øyne si “It’s Learning? Hva er det?”. Tygger blondinen tyggegummi, noe Kamelryttersken ikke gjør, har det ekstra effekt. Særlig på mannlige lærere. Noe fruen ikke har. Mannlige lærere altså.

Ja, du har gjettet det? It’s Learning er et datasystem som brukes på mange skoler og universiteter rundt forbi, hvor det legges ut informasjon om dette og hint som skolen mener studentene har behov for. Tanken er å rasjonalisere informasjonsflyten slik at studenten kan studere raskt og effektivt. Det er også et system Kamelryttersken ikke er på god fot med. Yngre studiner derimot, som er vokst opp med PC-er og mobiltelefoner og You Tube og gudene vet av TV-kanaler, de skjønner helt sikkert også It’s Learning. Hvordan lærestedet gir informasjon i cyberspace om studier, pensum, frister og ellers hva de har på hjertet. Ungdommen har en helt annen forståelse for hvordan finne og bruke informasjon som gis på en skjerm. Det har blondinen erfart i de timene hun har undervist vordene studiner i videregående skole  det siste året.

Men fruen er ikke helt sikker på om hun vil. Forstå hvordan et slikt system håndterer informasjon og hvordan hun kan bruke det for å studere mer effektivt. Som nå. Eksamen i kommunikasjon og samhandling. Kul umulig å finne ut hvilken informasjon som skal følge med oppgaven. Som ikke skulle leveres på It’s Learning, men skriftlig, i to eksemplarer, til studentekspedisjonen før kl 12, mandag 5/12.

Blond som hun er ankommer fruen nevnte ekspedisjon med oppgaven sin, pent trykt og innbundet, siden hun mangler skriver i heimen. Og da må hun på bygda, okkesom. Og da er det like greit å få et trykkeri til å gjøre jobben. De er tross alt utstyrt for slikt.

“Kandidatnummer?” spør hun som sitter i skranken. “Kandidatnummerr? Har jeg da ikke?” Blondinen blir enda blondere og himmelblå i sitt spørrende uttrykk enn hun er til daglig. “Vi har ikke fått noen informasjon om Kandidatnummer? Skrev studentnummeret på oppgaven jeg?” Viser seg etterhvert at  også emnekoden skulle vært med. Emnekoden for forrige emnes eksamen ligger da vitterlig på It’s learning? Men ikke for dette emnet? En medstudine kan bedåre blondinen med at den koden, den er ikke lagt ut på It’s learning for dette emnet, men på stud.web’en. Den nettsiden man må ha MinID for å logge på. Med pinkode og passord som ikke befinner seg på rett sted til rett tid. Altså i tomrommet under fruens blonde lokker. Den koden må letes opp via plunder og heft på SMS og e-post. Hver gang :evil:

Oppgaven ble da levert, og blondinen kviterte nøye og ettertenksont for at hun hadde gitt den fra seg i studentekspedisjonens varetekt. Men det skjedde under advarsel fra skankebetjeningen om at hun ikke vil få den vurdert, og iallefall kunne blondinen ikke regne med å få noen karakter.

Er til å leve med det, omkamp og arbeidskrav har fruen vært med på før. Verre er det at hun ikke får/finner nødvendig informasjon i forkant. Nytter lite med å få høre at man skal følge skolens generelle regler for oppgaveskriving, når man ikke finner dem. Og finner man noe, er det bare halvparten av det man trenger. Og det får man ikke vite før fadesen er et faktum.

Derfor er det forskjell på voksne studiner og de som ikke er fullt så voksne. Sistnevnte finner fram i informasjonsjungelen,  mens de voksne har mer praktisk erfaring fra RL og skriver derfor bedre oppgaver. Raskere. Sånn er det bare med den saken.

Er det rart at det heter DATA, Dobbelt Arbeid Til Alle?

Oppdatering 7/9 2013. Oppgaven ble godtatt som den var og vurdert til Bestått, noe som må sies å være et hakk bedre enn Ikke bestått, tatt i betraktning at fruen i sistnevnte tilfelle hadde måttet skrive en ny oppgave.

 

 

Ny på Karavanseraiet? Hyggelig at du ser innom :-)
Lenkene i teksten er der for at du kan forske videre på grunnlaget for Kamelrytterskens tanker
Hvis du ønsker å anbefale dette innlegget til andre lesere, trykker du på den blå poengboksen til høyre
Ved å trykke på likerboksen til Facebook anbefaler du dette blogginnlegget til dine facebookvenner
I tilfelle du er uenig med Kamelryttersken kan du
1. Gi uttrykk for dine meninger i kommentarfeltet (Du trenger ikke være uenig med fruen for å bruke kommentarfeltet, men det hjelper ;-) )
eller
2. Lese noen av de andre postene på Karavanseraiet
Tusen takk for at du tok deg tid til å stikke innom. Håper du kommer innom neste gang du er på disse kanter :D

 

55 thoughts on “Fra en voksen studines hverdag”

  1. Er bare DATA når det er manglende integrering mellom to datasystemer. Noe jeg får inntrykk av at det ikke er så mye av der du studerer. Data skal da gjøre ting lettere, skal det ikke? Hvis det ikke gjør det er det jo meningsløst å bruke det, og da får man DATA.

    1. Integrering? 8O Får en mengde informasjon ved å logge på HIST.NO på biblioteket, en annen mengde informasjon når jeg logger på samme hjemmefra, og It’s learning lever sitt eget liv. Jeg hadde iallfall blitt veldig takknemlig hvis noen kunne vist meg hvor jeg finner “Generell informasjon om skriftlig eksamen”. Søkemotoren på HIST.NO gjør det ikke.

  2. Det skal ikke være lett å gjøre noe annet enn å laste ned ferdig utfylte eksamensbesvarelser, som på BI, 8O

    Samarbeid? Integrering? Tja. Vet da foglarna jeg. :roll:

    I min arbeids gjerning skulle man (jeg og en haug med store unger) benytte oss av Kvasir som søkemotor for å finne noe, husker ikke hva, men jeg husker kaoset som oppsto da vi skulle sammenfatte informasjonene som var funnet.
    Noen hadde funnet litt relevant informasjon, noen satt med trillrunde øyne og glodde på nakne damer (de hadde fått et utvalg av søkeord), noen skjønte ikke noe og jeg fikk fnatt.
    Artig.
    Holder meg til skrivemaskinen jeg. :lol: Mormor postet sist..Dette vil føre til prostitusjon, pornografi og homofili – nyheter – Dagbladet.noMy Profile

        1. Dro som snarest over med moppen. Er bare meg her, og det er lettstelte golv. Får få tak i sånn Sviffer eller hva det nå heter og dra over vitriner og nips og naps. Sånt som totalt mangler i heimen min til vanlig.

          Strykefritt her i gården, bortsett fra bunadsskjorta, da må jeg på bygda etter strykejern.

          Ellers blir det en rolig voksenkveld. Må ladde opp til neste oppgave. One down, two to go, før det blir julehelg i heimen.

  3. Hehhe..eller skulle jeg si uuuuuhhhuaaaa! Iallfall: gjett om jeg kjenner meg igjen!! Er på It´s Learning, jeg, også.
    Tror jeg.
    Hvis jeg bare husker passord og brukernavn…
    Tove postet sist..Tyrkisk gulrotsalatMy Profile

    1. Velkommen til bloggs Tove :-) Hyggelig med nye fjes i kommentarfeltet :-)
      Ja, er noen utfordringer vi studiner må takle :evil: Akkurat som om det ikke skulle være nok å ta til seg den boklige lærdommen

  4. Kjære deg..takk for hyggelig livstegn fra deg!
    Når det It`s learning er det ikke bare du som synes det er vrient..både eldre studenter ( Gisle) og de litt yngre ( syvendeklasse) slåss ofte..du er med andre ord i godt selskap.
    Oppgaven din ser flott ut!
    God helgeklem fra sør
    Bente postet sist..SkikkeligStrengeBente…My Profile

          1. Skal vi se.
            studie – der skal det være 1.
            ut – der skal det være 1

            støtte – der skal det 3 eller 2

            om programmet skal ut støte – 2
            om studinen blir den ut støtte 3

            annen variant
            studie/ustøtte/ prog……….
            Noko heilt anna.
            He me fleir flisa? :lol: :lol: Mormor postet sist..En kveld igjen.My Profile

  5. Hei, fikk veldig lyst til å lese oppgaven din da.

    Ellers er jeg selv en av lærerne som gir oppgaver og informerer om kriterier for vurdering. Og som kjenner til både It’s Learning og Fronter. Og det har sine sider, både pluss og minus. Men man venner seg til det, og etter hvert bruker man det til et og annet fornuftig også. Men jeg kan betro deg at det var en langsommelig prosess for kollegaet ja, å få sving på det.

    Men akkurat kandidatnummer er det eksamenskontoret som styrer med, takk og pris for det. Anonymisering er et gode da, tenker jeg.

    I min første tid som student ved det som nå er NTNU (dette er veldig lenge siden), da ble all informasjon gitt på en tavle. Nåde deg om du ikke sjekket den i tide.
    Og alle frister var absolutte, var du for sen, ja da var for sent. Og du måtte vente et halvt år på neste sjanse.

    Der er det min erfaring at vi er mye snilere nå. Har nok noe med inntektssystemet å gjøre, vi må produsere studiepoeng og strekker oss langt for det.

    Ellers tenker jeg at personlig kontakt er bra, jeg savner det selv i mage sammenhenger. Så kanskje er det noe ved disse elektroniske læringsplattformene som kan virke fremmedgjørende. Og det er alltid noe i sånne systemer som liksom bli tatt for gitt.

    Håper du blir vurdert og at alt forløper som det skal.

    1. Takk gamle ugle :-) blir nok vurdert ja, kontinuerlig ;-)
      Kan du gjerne få, hvis du vil. Kan sende oppgaven på e-post?

      NTNU + It’s Learning + yours truly = katastrofe, så det temaet hopper vi over. Glatt, uten spørsmål.

      Den gang da, når det var lister som hang opp om kandidatnummer og anna informasjon, da var det mulig å følge med og holde seg ajour. Om man klarte å arbeide like jevnt og være mer i forkant den gang, er vel mer tvilsomt. Hodet konsentrerer seg om oppgaven som skal skrives. Hvordan den skal leveres er en underordnet utfordring som taes på sparket to minutter før fristen. Etterhvert får man mer kontroll over lesing og innhold i oppgaven, og da kan man gjerne skrive en oppgave på 3 – 3500 ord på en dag, og være ferdig til helga når oppgaven skal være levert senest mandag. Det var det ikke snakk om på grunnutdanninga. Men det er en læringsprosess det òg. Etterhvert blir man mer oppmerksom på at det er noen som skal lese det du skriver, at det å levere en pen oppgave, i seg selv er en utfordring. Ikke bare ryddig oppsatt oppgave, men med et pent omslag og gjerne noen illustrasjoner eller noe annet som kan bryte monotonien i en langtekkelig tekst med laange setninger og kronglete formuleringer, at det er også viktig. Ikke minst for en selv. Det er godt å gi fra seg noe som tiltaler den estetiske sansen. Innholdet må uansett stå på egne ben, men en ekstra touch av kreativitet/estetikk gjør seg alltid.

      1. Min erfaring med unge studenter er at mange av dem leverer et minutt før fristen ja.

        Jeg har også merket en økende redsel hos en del av disse unge studenter. Det kan virke som fasitsamfunnet har ført til en slags lammelse. Som en sa til meg: Men vi må få god karakter, for ellers får vi ikke jobb. Og da vil de gjerne ha en fasit, men den finnes jo som kjent ikke, innen min bransje.
        For en som er opptatt av kvalitet på de man er med på å utdanne til menneskeyrker, ja så er dette litt forstemmende. Ønsker velkommen spørsmål som går på faglig forståelse.

        Men jeg har også studenter som er omtrent på min egen alder, og de har mye livserfaringer. Så det du skriver om å være opptatt av selve oppgaven, det nikker jeg gjenkjennende til og tenker som fagperson: Så deilig da, en som har noe å formidle og som tenker på hvordan det kan gjøres hensiktsmessig. Og jeg følger deg videre inn i den estetiske utformingen og formidlingen, og tenker – innhold og form avstemt = god formidling. Jeg jobber jo også innen estetiske fag, så ja, takk, begge deler. I tillegg er selve språket også viktig, tenker jeg.

        Jeg har også erfart at noen, kanskje spesielt av de yngre stundenter, lar formen liksom overta, og da kan det bli så som så med innhold. Det bruker straffe seg i vurderingen.

        Send meg oppgaven hvis du vil. Jeg interesser meg for dette tema, serru.

        1. Da kommer den i en e-postkasse nær deg etterhvert.

          I arbeidslivet ser de ikke på karakterene, de ser på om du har den utdanningen/graden de trenger, og på om de føler at du kan gjøre den jobben de skal ha gjort. Karakterene teller hvis du satser på en karriere i akademia, men da er vi på et helt annet jorde, for ikke si planet.

          Er opplært til å være stolt av mine henders gjerninger, gjøre så godt jeg kan, med det jeg har til rådighet. Og det har fulgt meg hele livet. Etterhvert som man mestrer faget, kan man bruke tid på å være kreativ, ha en mer estetisk tilnærmimg til rammen rundt arbeidet. Ikke for å kamuflere, men for å gi arbeidet en støtte. Og for å vise at man kan, ikke bare faget, men også det som er rundt

              1. Kommer fremdeles ikke frem. Har prøvd å sende e-post til meg selv fra jobbmailen, og den gikk igjennom. Så jeg vet ikke helt hva problemet er. Bruker få mailer med vedlegg, det pleier funke det.

  6. “Kandidatnr? Har jeg da ikke?”

    “Kandidatnr? Har jeg ikke?”

    Kunne spørge: “Hvad er det og hvordan får jeg det?”
    Måske en orientering om studiemiljøet vil være godt at få.

    Håber du får vurdering og at alt forløber uden flere problemer :) Donald postet sist..ABC::Ø for flØjteMy Profile

    1. Tyrkleif kjære Donald, tyrkleif :-) Prentesvarten var ute med strekene sine, så det først nå.

      Er godt å ha noen som leser gjennom teksten før man leverer, man går seg blind i sin egen tekst og ser ikke slike opplagte feil som å skrive “nr” i stedet for “nummer”.

      Studiemiljøet? Helt utmerket. God tone mellom studentene og med lærerne. Vi snakker her om videreutdanning hvor kravet til opptak er minimum to års arbeidserfaring fra arbeid med mennesker etter endt tre-årig høyskole/universitetsutdanning (Bachelor). Det betyr at det faglige nivået i klassen er høyt, Man må strekke seg faglig for å henge med. De fleste tar jo denne videreutdanningen for å bli flinkere i sin daglige jobb, bare det borger for et godt miljø.

    1. Er jo det, blitt mye bedre. For de som finner fram. I informasjonen som er lagt ut. Når man ikke finner den, da sliter man. Stort. Men det har også med studentens mulighet til å ta inn mer informasjon. I enkelte hoder er det mindre plass til denslags, for all plassen er opptatt av oppgaven og alle prosessene som har ført fram til et forhåpentligvis godt resultat, vurdert ut fra skolens/akademias kriterier

  7. Huff og huff, jeg gruer meg, hvis jeg kommer inn på studiet til våren.
    Alle disse formalitetene som liksom må til, sukk, jeg skjønner det ikke, jeg nekter å forstå det, og jeg kommer aldri til å gjøre noe mer med det. Så det spørs vel om jeg i det hele tatt kommer med, hihi :)

    Ellers så er faktisk It’s learning en god plattform egentlig, men du verden hvor mye mer komplisert alle sånne saker blir laget. Det er helt tydelig at deler av utviklingsteamet bak den er pedagoger og ikke bare it-folk ;) Cassandra postet sist..Adventsquizen er i gangMy Profile

    1. Formalitetene er til å leve med. Må bare finne fram i informasjonsjungelen og forstå hva de vil ha.

      Har aldri fått taket på It’s learning. Fikk styggen en gang, og siden har det bare vært “Nei, det programmet skjønner jeg ikke”. Vil så gjerne, men ikke om jeg klarer.

      1. Uff, ikke greit når vrangviljen setter inn. Men jeg skjønner den egentlig. Jeg er superadmin på det programmet, men likevel synes jeg det er helt håpløst, logikken mangler i det.

        Men den informasjonsjungelen, den gruer jeg meg til. Var da vanskelig nok å få sendt en søknad på det studiet jeg håper å komme inn på. Sukk, at dem skal gjøre det så vanskelig for ei stakkars heks ;) Cassandra postet sist..Adventsquizen er i gangMy Profile

  8. Oj, jeg skal også begynne å bruke its learning, men har ikke fått annet enn brukernavn og passord ennå. Etter det jeg kan se, så ser det ganske greit ut, men det vil jo vise seg når jeg skal begynne å bruke det… ;-)

    Nå er ikke jeg blondine, så kanskje det går greit… :mrgreen:

    Ha en flott søndag!
    Mammut Mamma postet sist..No e det JUL igjen!My Profile

  9. Min stadig tilbakevendende drøm om å gå løs på en master, påminnes harde realiteter ved slike innlegg, og jeg skyver den endal it ut i tid. Takk skal du ha og riktig god søndag! :roll: fjellcoachen postet sist..Tida før jul…My Profile

    1. Mastergradsstudier er ikke så galt som man skulle tro. Man har mer erfaring med studier i voksen alder. Mer erfaring som bygger under. Denne oppgaven er på ca 3.500 ord, ca 10 sider. Skrev den på en dag ca. Siden jeg hadde alle referansene ferdig på PC’n. Var bare å stokke dem i riktig rekkefølge og binde dem sammen. Tenkte jeg skulle skrive et innlegg om teknikker for oppgaveskriving etterhvert.

      1. Som en som veileder masterstudenter kan jeg ikke dy meg, jeg må slenge inn en kommentar. Jeg er enig i at voksen alder og erfaringer kan være et gode. Ellers så er det ganske stor forskjell på masterstudier. Det varierer for eksempel hvor stor masteroppgaven skal være, hvor mange studiepoeng .De prosjektene studentene setter i gang med krever ulik arbeidsmengde, vil jeg si, noe er ambisiøse, andre kjører mer safe. Selv veileder jeg de som gjør empiriske kvalitative undersøkelser, noe som krever tid, utholdenhet og kreativitet, bl.a. å tåle kaos i perioder. Da står jeg på siden og heier på dem….

        Selv beveger jeg meg slow motion gjennom en doktorgrad, gudene eller noen andre vet, når og om jeg blir ferdig med det.
        Selv har jeg et gammelt hovedfag som jeg tok på deltid, det krevde sitt, men ga også mye.

        1. Min veileder var utenlands når jeg trengte heiagjeng, så jeg kjørte i blinde og hadde et dypt, stående nedslag.

          Det har noe med å forstå veiledningen. Det tar tid, før man klarer å stokke veilederens ord med det man skal skrive, slik at man skjønner hva man selv skriver.

          1. Det er interessant det med veiledning, det handler om relasjoner det. Som veileder gjelder det å ha et innholdsrikt verktøyskrin, for studentene er forskjellige.
            Men følelsen av å kjøre i blinde, miste oversikt og å ikke forstå, den er nok ganske almen ja. For som med andre prosesser som skal føre til endring / læring, ja så kan man ikke vite før man har vært igjennom det, hva det var man skulle erfare.
            Noen ganger finner jeg det hensiktsmessig å si dette til studentene, påpeke nødvendigheten av å famle litt i blinde. Men i hvilken grad det siver inn, det vet jeg ikke. Men jeg tar imot klagene ja, heier og venter, viser stort tålmodighet når jeg tror det kan gjøre susen.
            Jeg liker godt å veilede, jeg. Veldig artig når det skjer noe med studentene, deres læring.

    1. Er ikke så galt skjønner’u Ege. Et heltidsstudium er beregnet slik at du med 7,5 timers arbeid hver dag/fem dager i uka skal kunne klare å få brukbare resultater. Men det er vel få, inklusive yours truly, som bruker så mye tid på studiene sine. Bortsett fra i arbeidsintensive perioder, men i snitt? Ikke så mange, og de fleste klarer seg helt utmerket og sitter på kafè eller i kantina og sludrer om alt og ingenting. Vil tro at over halvparten av kullet leverte denne oppgaven før fristen for eksempel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: