img_6009 30x20

Rommetrom stuntskriving

Studentene rusler rundt i Rommetrommet som arkituktstudentene har bygd over temaet «Magi». Kamelryttersken går og kjenner på lukta av ferskt granvirke og tenker på at ei stor dame med ryggsekk sliter ikke bare litt inni de små rommene og passasjene.

Stuntskriving? Var refleksjonsgruppe i dag, og et av temaene var å sanse klasserommet. Etterpå gikk de blivende Nervesøstrene, altså de sykepleierne som vil/kan smykke seg med tittelen Psykiatrisk sykepleier når de er ferdige med dette året. + de andre tre-åringene som vel helst blir å bruke “sett inn yrkestittel” med videreutdanning i psykisk helsearbeid som tittel etter endt studium til våren, ut i oktoberdagen. Over Elgsetergata og opp i Høgskoleparken. For å se på Arkitektstudentenes kreasjon over stikkordet “Magi”. Trommerom hadde de kalt verket, og Kamelryttersken som har det med å stadig flytte rundt på ord og stavelser kom fram til at kreasjonen like gjerne kunne være en “Rommetrom” som et “Trommerom”. Med en mer gjennomtenkt fagmessig utføring kunne Rommetrommen gjerne blitt gjenbrukt som klatrestativ i en større barnehage. For det er stort, 15 – 20 meter i diameter, med 12 – 15 klatrekasser på 1,2×2 meter spredd rundt i en sirkel. Var inne i en av de kassene at Kamelryttersken fant ut at store damer med ryggsekk ville få det trangt hvis de følte behov for å snu seg…

Vel tilbake i klasserommet kom læreren med oppgave: Stuntskriving. 3 minutter på skrive hva du tenker akkurat nå om det du opplevde/sanset i Trommerommet. Ovenstående ble altså Kamelrytterskens svar på den utfordringen. Stuntskrevet ned på blondinens nye baby, en sånn baby-PC. Litt for liten til å skrive doktorgrader, romaner og annet litterært og seriøst. Men grei til å organisere studiehverdagen og pusle litt på arbeidskrav som må pusses på.

Litt artig egentlig. For den forrige eieren mistet en kopp te oppi tastaturet. Noe som gjorde at tastaturet ikke oppførte seg etterpå. Det vil si det ville ikke oppføre seg slik det var tenkt det skulle oppføre seg. Blondinen ba da pent om å få vraket i håp om å få liv i det. Men ikke. Den h…n ville ikke dele seg i sine enkelte komponenter. Dermed ble den liggende. Fram til nå i høst. Hvor fruen kvinnet seg opp og spurte en bekjent på IT-avdelingen på høgskolen. “Nå som jeg er student her, da får jeg kanskje litt datahjelp?”

“Mjo, ikke umulig?”

Ei ukes tid etterpå kom det spørsmål/beskjed om at et nytt tastatur måtte anskaffes, om det var greit å bestille et over nettet fra England? “Joda”, mens da fruen i sitt stille sinn så hundrelappene forlate den tomme lommeboka. Fjorten dager etterpå; “Nå kan du hente PC-en”

Fruen drar bort på Kalvskinnet og henter babyen, og spør forsiktig hva h*n skal ha for arbeidet og det nye tastaturet?

“Det er femtiårsgave” var svaret, sammen med et stor klem :-)

Dermed kunne de hundrelappene bli til nytt, større batteri og mus. For pekeflaten på babyen er heller semmer, og med et tastatur med USB-tilkobling som blondinen fant i ei skuff har hun faktisk et arbeidsredskap som kan brukes i studenttilværelsen on the go.

Når nå bare neste ukes skoleovertagelse er overstått, har blondinen satt seg i sitt blonde hode at hun skal lage seg ei mappe til babyen. Den får jo fint plass i sekken, men likevel. Er no med å gi ting en personlig vri. Dette er noe jeg setter pris på og vil beskytte. Noe Kamelryttersken har med seg fra oppveksten. Hun kjenner på at oppveksten med kreative foreldre gjør at hun har en arv å føre videre. har noe med det som var et annet tema for dagens refleksjonsgruppe. Profesjonalitet kontra personlig og privat sfære. Hvor profesjonell er man i sin yrkesutøvelse, og hvor mye lar man sine personlige ting få være med inn i yrkesutøvelsen. Hva kan man ta med seg av yrket inn i privaten? Ble en del prat rundt dette. Få, om noen, av medstudentene som hadde hatt noe om dette i grunnutdanningen, Kamelryttersken erindrer svakt at det var noe prat om det å være profesjonell, men ikke noe om overlapping mot det personlige, og iallfall ikke over mot privatlivet, egen intimsfære.

Blondinen har mange roller i livet sitt. Hun er profesjonell fagutøver, hun har foreldreansvar for barn med behov for tilrettelegging av hverdagen, hun er venninne, hun er student og hun er forståsegpåer. Alle disse innfallsvinklene gir mulighet til å observere andre yrkesutøvere og privatpersoner som hun treffer. En ting som har slått henne og som hun arbeider med å forstå. Knekke koden om man vil. Er det hun opplever som sprik mellom skolevesenet og helsevesenets syn på hvordan funksjonshemmede skal håndteres. En avstand som en overlege på sykehuset i by’n kunne bekrefte at ikke bare var blondinens observasjon, men at flere andre foreldre sa mye av det samme. Blondinen fikk det også fra en medstudent når hun fortalte at hun skulle være på skoleovertagelse på en av byens videregående skoler. Medstudenten var ikke akkurat glad for det hennes 12 – åring hadde opplevd med en tilsvarende overtagelse av den skolen. Er noe med Mars og Venus, eller kanskje det er snakk om Jupiter og Neptun?

Kamelryttersken grugleder seg iallfall. Helgas planlegging av førstehjepsundervisning og undvisning om velferdstaten blir iallfall spennende, for ikke å snakke om neste ukes gjennomføring av samme. Heldigvis blir de to studenter i Helse- og sosialklassen klassen som i teorien skal ha sytten 16 – 17 åringer. I teorien. I teorien burde de være interessert i å lære mer om faget de har søkt på også. Om det er sånn kan fruen kanskje si mer om i slutten av uka? Men det er kanskje i teorien det òg?

 

 

Ny på Karavanseraiet? Velkommen, hyggelig at du ser innom :-)

Her på Karavanseraiet.no finner du refleksjoner og historier om blant annet motorsykkelkjøring, samfunn, helse og personlig utvikling. Noen alvorlige, andre humoristiske eller med en liten snert til dette eller hint. Du finner også interessante diskusjoner om temaene som er tatt opp. Noe står for seg selv, andre henger sammen. Det er lagt inn lenker i teksten for å gjøre det enklere å se helheten i bloggen og i historiene som fortelles. Og forhåpentligvis gir de også inspirasjon til videre lesing, eller til at du som leser deltar i diskusjonen i kommentarfeltet :-)

Eller du kan gå til forsiden av bloggen hvor du kan lese helt andre historier om motorsykkelkjøring, samfunn, helse og personlig utvikling.

Ha en fortsatt fin dag der du er, og kom gjerne innom neste gang du er på disse kanter :-)

Vennlig hilsen

Kamelryttersken :-)

 

30 thoughts on “Rommetrom stuntskriving”

  1. Å du hildrande du.
    Skoleovertakelse er morsomt og grusomt og masse som slutter på -somt.
    Men fyttikatta så lærerikt.
    Gleder meg allerede nå til blondinens utlegninger og avregninger etter den affæren.

    Ha en flott natt.
    PS likte stuntskrivingen din :-) Mormor postet sist..Natt og måne.My Profile

    1. Stuntskrivinga er ment som støtte for de som sliter med å få skrevet oppgaver, som kanskje ikke har skrevet oppgaver på dette nivået før. Og som har litt skrivevegring i det daglige. For meg er det et avbrekk i undervisninga, en mulighet til å reflektere mer over det som taes opp i timene.
      Egentlig skal vi visst skrive logg fra opplevelsene den uka, men siden det er ekstrapraksis for min del, blir ikke slike krav poengtert så veldig i mitt påhør…

  2. Artig å se tilbake på min egen skolegang, som slutta for mindre enn ti år siden og derfor enda er ganske friskt i minnet, og se at det du sier om tanker rundt hvor mye av det profesjonelle burde tas med i det private er noe som aldri kom opp. Detta leder meg til å lure på om min og brutter’s sin fikse teori om at skoleverket er beregna på et industrisamfunn a la 1950-tallet og tidligere kanskje har noe for seg.

    Jobber man ved et samlebånd i en fabrikk så sier det seg selv at det ikke er mye man kan ta meg seg fra sitt profesjonelle liv enn lønnsslippen, så hvorfor ta opp denna problemstillinga under skolegangen? Den offentlige skole ligger tydeligvis et par tiår etter samfunnsutviklinga.

    Ellers håper jeg det går bra på skoleovertakelsen, min erfaring som elev under et slikt prosjekt er at det er mye tulling på forhånd om hvor slem man skal være med de stakkars studentene, men at det i praksis viser seg å ikke skje noe spesielt. Men så er jeg ikke akkurat et representativt utvalg.

    1. Blir noe annet i den utdanninga du har og på det nivået. Men man kan gjerne tenke litt på slike ting også på utdanninger som arbeider med mennesker. Er ikke så mange som ikke skal samarbeide med noen.

    1. Velkommen til bloggs Einar :-) Hyggelig med nye fjes innimellom. Håper du ser deg rundt og finner mer interessant her inne :-) Ja, og det er utrolig hvor uproduktiv man blir med internett mellom hendene hele tiden…
      Må jo stadig finne ut hvordfor nettet er nede.

  3. Du har jo sett min baby pc-den er eldre enn din,tror jeg,men like søt! Det eneste jeg bedriver på bloggen min-er stuntskriving. Jeg tror det er bra for hodet mitt. Å få jobb tilsynelatende spontant flere ganger i uka!
    Skoleovertagelse er spennende,krevende og kan i verste fall vise deg hvem du absolutt ikke vil være sammen med ombord i Titanic. Kos deg og lær masse!
    God helg og varm klem!
    Bente postet sist..Skikkelig fint at vi ikke vet…My Profile

    1. Er i skrivemodus hele tiden. Når alt annet skal gjøres. Når jeg kan skrive har jeg glemtalt det glupe jeg formulerte med stor flid for fem minutter siden.
      Tror jeg skal kunne være på Titanic med de jeg skal samarbeide med neste uke. Hvis ikke, overlever jeg det òg. Og takk det samme :-)

  4. Jeg snubler over ordet “skole-overtagelse”, hvad betyder det? Jeg har prøvet at gætte, men synes ikke jeg finder noget, som kan give mening.

    Betyder det at barnet går fra en skole til en anden, skifter skole? Eller betyder det at en skole erobrer en anden skole og skolerne slåes sammen til én administrativ enhed?

    Men jeg forstår udtrykket “sprik”: Ja, jeg synes også der er forskel mellem opfattelserne i de forskellige fag vedrørende håndtering af funktions-hæmmede.

    Tillykke med at du fik renset eller skiftet tastaturet på lap-top computeren. Håber du får glæde af den :) Donald postet sist..Spin-timeMy Profile

    1. Skoleovertagelse er at en gruppe pedagogikkstudenter tar over ansvaret for undervisningen en stund.
      Vi er tyve blivende faglærere i helsefag som skal ta over en helsefagavdeling på en av byens videregående skoler. Lærerne skal bort en uke for å lære om “Vurdering for læring” og har samarbeid med faglærerutdanningene på Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) og på NTNU (universitetet) om at de stiller med ped.stduenter og veiledere den uka. Det vil si førstkommende.
      Dagen i dag har blitt brukt til å planlegge 11 timer førstehjelpsundervisning for tre klasser (ca 45 elever) i vg1 (første år på videregående).
      Vi er fem studenter som går inn og erstatter de lærerne som normalt har de tre klassene, og vi grugleder oss så det holder alle sammen.

      1. OK – jeg forstår lidt mere, selv om der stadig er udtryk, som jeg har svært ved at forstå (fx. gru-glede, det lyder morsomt, noget i retning af “jeg glæder mig forfærdeligt meget” hvor ordet “forfærdeligt” virker som en ironisk, munter forstærkning af tilstanden “at glede sig”.)

        Måske stopper min forståelse, fordi jeg ikke kan se semantikken i “overtagelse”, når man på akademisk Engelsk kunne sige “We are going to give courses at this-school, giving the teachers opportunity to take a course another place” – jeg ved godt det er en meget længere sætning.

        Jeg ved også at du hovedsageligt skriver for Norske Nordmenn :)

        Men jeg ønsker dig god fornøyelse, jeg tror du vil gøre det godt i et førstehjælps-kursus ved at forklare med eksempler. Men please, sørg for at alle kan høre og at alle kan forstå hvad I siger :) Donald postet sist..Spin-timeMy Profile

        1. Å grue seg er å engste seg for noe. Gruglede blir da å engste seg på samme tid som man gleder seg til det som skal skje.
          Din engelske setning blir ikke helt spot-on, fordi den tar ikke med at det er en reell ansvarsovertagelse. Det er et back-up system, men i realiteten er det vi, studentene som har alt ansvaret den uka. Fravær, anmerkninger, disiplin, klassemiljø, ikke bare selve undervisningen. Oppfølging av enkeltelever. Er ingen som tar over hvis ikke jeg gjør den jobben jeg har tatt på meg.

          Tenker på at det også er lesere fra en av våre gamle kolonier som leser Karavanseraiet. Gjør meg litt ekstra flid med språket slik at det skal være mest mulig forståelig.

          Takk :-) Vi skal ikke si så mye. Elevene skal undervise hverandre mesteparten av tiden. Vi blir mer gående som instruktører som gir tips og veiledning. Prøvde det i fjor i en tilsvarende klasse og fant at elevene lærte like bra + at det bygger selvtillit når de selv står der og MÅ hjelpe en som er forulykket.

  5. Morsomt… jeg skulle lige tænke over ‘trommerom’, for på dansk betyder f.eks. ‘hverdagens trummerum’ den kedelige, altid ens og forudsigelige tid, óg det er jo lige præcis det modsatte, du er ude i her :-) Det lyder meget spændende, det du har gang i.

    Tillykke med din nye baby – sådan en er god at have; jeg har også en til rejsebrug. Med selvstændig mus lige som du – ellers får jeg krampe i hånden…
    Dejligt for dig at få tastaturet i 50-årsgave – flink fyr :-) Ellen postet sist..Det er simpelthen fast arbejde…My Profile

    1. Ja, fredagen var litt artig, samtidig med at den var litt skremmende. Ut og sanse/vurdere arkitekters verk? Blir litt liten og forkommen da.
      Ja, AR er flink. Godt å ha slike mennesker rundt seg :-)

  6. Trommerom ja, for en som driver med musikk er dette lyd, lyd og atter lyd, i et lite rom, nærmest en celle. Faktisk kan jeg kjenne smerten i øret, for dette blir lett for mye.

    Lykke til med skoleovertakelsen. Har inntrykk av at elevene pleier like å få nye lærere, som ikke går i den samme gamle tralten. Og når de nye lærerne er så kreative og trygge som seg selv som jeg oppfatter deg som, her på bloggen.

    1. For meg ble det trangt. Men kan tenke meg at en med musikalsk sans vil oppfatte det anderledes klaustrofobisk.
      Takk :-) Kreativ er jeg, og har begynt å bli tryggere også i klasserommet. Er med på denne skoleovertagelsen fordi jeg har slitt med klasseledelse i tidligere praksiser. Nå er vi to som samarbeider om en klasse. Blir noe annet, enn å stå alene med en klasse med ukjente elever.

  7. Ikke mobbe de små søte babypc-ene. De får til mye de :)
    Min pudderdåse er en 11.6 tommer, mulig litt større enn din, men ellers så de ganske like ut. På den får jeg gjort utrolig mye rart, hele Hiet er lagt opp via den,
    Men heldigvis er det godt tastatur på den, med store gode taster.
    Cassandra postet sist..Departementers oppfinnsomhetMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: