Værguder på utur

As a courtesy to english readers this blogpost is partly bilingual

Helga har stått i motorsykkelens tegn. Hele helga. Fra torsdag etter jobb til søndag kveld. Karavanseraiets lesere vet jo at Kamelryttersken ikke har alt på plass når det kommer til  motorsykkelturer, og at hun kan finne på det mest utrolige for å kunne ta seg en snartur et annet sted. Så også denne helga. Som det sto Førerutviklingskurs på.

The weekend has been in the sign of the motorbike. Readers of the Caravanserai knows that when it’s talk about riding motorbikes far, there is nothing stopping the Ladybiker. She goes out of her way to make one more tour somewhere. As this weekend. Which had driver developing course written all over it.

Kom litt sent avgårde, men det var godt vær nedover forbi Berkåk, hvor det var stopp for varm mat.

A late start thursday evening, but it was nice weather down the E6. South of Berkåk there was a warm meal. The Ladybiker usually brings a thermos with hot water for warming sausages when she is riding longer tours.

Tanken var å ta Ringebufjellet, men værgudene var litt vrange og fant ut at fra Hjerkin kunne de akompagnere turen med snø. Det fortsatte de med ned Folldalen, og videre ned Atna til forbi Enden hvor veien tar av over Ringebufjellet. Her fra utsiktspunktet Sohlbergplassen et stykke før Enden.

Nysnøen lå helt ned til veien og termometeret viste +/- 0 hele veien nedover. Fjellturen ble avlyst og fruen fortsatte ned Sollia og tok R3/Østerdalen nedover.

The Ladybiker had planned to drive over the mountains to Ringebu, but the weathergods decided against. Sending snow along the road from Hjerkin, down Folldalen and Atna. This picture is from a point on the road called the Sohlberg place, after a Norwegian painter who painted a famous picture from this place, sometime in the 19. century

Sohlbergplassen en mainattSnøen gikk over til regn, som fulgte Kamelryttersken helt ned forbi Løten. Klokka begynte å bli sent, for ikke å si tidlig, så rett før Minnesund fant blondinen seg en av Veivesenets benker og strakte sitt mødige legeme på den etter å ha dratt soveposen over seg. Kjøring i mørket med regn og våt asfalt som suger alt lyset krever sin kvinne, og da kan det være godt å kunne strekke seg og lukke øynene en time eller halvannen. Når hun da letta på øyelokkene begynte det så smått å lysne, og turen ned til den mødrene heim kunne avsluttes bortimot halv fem. Godt å finne seg ei seng og ei varm dyne etter en slik tur :)

Further down the road the snow went over to rain, which continued into the night. It got late, almost early and the Ladybiker found herself a bench on a resting place, where she stretched her tired body under a sleepingbag. When she opened her eyelids an hour or one and a half later, the morning light was on it’s way, and she did the last leg on her journey to her mothers place, where she found a warm bed to cuddle up in :)

Fredag kveld var det teori på NAF-huset i Oslo, et 90-talls motorsyklister hadde meldt seg på NAF MC Oslos førerutviklingskurs denne gangen. Instruktører fra Tango MC (Oslopolitiets MC-klubb) sto for  det faglige.

Friday night the course started with a gathering of the participants (around 90) where the instructors from Tango MC (the club of the Oslo police MC-squad) spoke about driving technique, tires and safety.

Kurset fortsatte med kjøregårdstrening på lørdag

Kjøregårdstrening på Valle HovinSome of the participants at Valle Hovin sportsarena saturday

Og banekjøring på Vålerbanen søndag

Klar før banetreningAt the Våler raceway sunday

Blir mer om det kjøretekniske innholdet i senere blogginnlegg. Teorikvelden fredag var fullspekket av kjøreteknikk og ikke minst om hvordan sykkelen oppfører seg. Og best av alt var at instruktørene som var med forrige gang mente at blondinen kjørte bedre i år. Så da er det fremdeles håp for henne òg ;)

There will be more about the course in later blog posts. The theory at Friday night was full of how to drive better and how the bike behaves under different conditions. But the best part was the instructors from last time told yours truly that she drove better this year. So there is hope for her still ;)

Hva tror du om slik frivillig “videreutdanning” for motorsyklister og andre trafikanter?

What do you think about educating bikers and other drivers?

Ny på Karavanseraiet? Hyggelig at du ser innom :)

Legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeltet

Hvis du ønsker å anbefale dette innlegget til andre, trykker du på den blå poengboksen til høyre

Du får nye blogginnlegg direkte til din Facebookprofil ved å trykke på likerboksen

I tilfelle du er uenig med Kamelryttersken har du to muligheter:

1. Gi uttrykk for uenigheten i kommentarfeltet

eller

2. Les noen av de andre postene på Karavanseraiet

På forhånd Tusen takk :D

9 thoughts on “Værguder på utur

  1. Hatt en innholdsrik helg, med andre ord?

    Jeg tror at man alltid trenger oppdateringer, uansett hva man har fore.
    Ikke minst for egen utviklings skyld. Det er lett å klore seg fast i stivnede mønstre, :arrow: enten man er en ladybiker eller en mormor.
    Da er det himla godt med korrektiver. :D

    Og det må jo være ekstra godt å få tilbakemeldinger som sier at man har blitt flinkere og bedre? :-)

    Ser frem til tekniske greier, som jeg ikke skjønner, men jeg kommer vel kanskje til å spørre, blir det for innfløkt for min hjerne.

    Ha en strålende mandag. :-) Mormor postet sist..Mandags morgenMy Profile

  2. Jeg synes det er fint – men det burde gælde for alle trafikanter; lige fra gående over cyklister til motorcyklister og bilister – og lastbilchauffører ;-) Ellen postet sist..Svarta BergenMy Profile

  3. Også jeg synes at det er en god ide at videreuddanne “motorister”. Jeg ved ikke hvordan man skal gøre det. FDM har gennemført kørekurser på glat bane i mange år, jeg ved ikke om de stadig gør.

    Almindelig viden om motorkøretøjers fysik og de psykologiske mekanismer, som man skal være opmærksom på, synes jeg er meget vigtige. De kampagner, som gennemføres i Danmark med skilte i vejkanten, er en udmærket nødløsning, men fx. trafik-invalidering af vejarbejdere er stadig alt alt for mange her i DK.

    Jeg synes at der er forskel på hvor man skal køre langsomt og jeg tror at opmarkering af vejen kan gøres bedre.
    Donald postet sist..AftenstemningMy Profile

    1. Kjøring på glattkjøringsbane er obligatorisk for alle som kjører opp til sertifikat for bil, og har vært det de siste tredve år. Ble innført samtidig med at jeg tok førerkort.
      Som all annen videreutdanning er det frivillig å ta førerutviklingskurs. MC-førere er vel de som oftest tar slike kurs. Fokuset på egen sikkerhet er ganske høyt i MC-miljøet, så det er kanskje ikke så rart.

      Flere steder er det trafikkskoler som tilbyr 65+ kurs. Oppfriskningskurs for eldre bilførere.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: