Kinderegg med mening

Skal undervise om funksjonshemming i morgen og på tirsdag. Tilsammen sju skoletimer. To timer mandags morgen, dèt går greit. Preiker litt, gir elevene noen oppgaver og da er de to timene i boks.

Verre med de fem timene i strekk på tirsdag. Kan sette dem til gruppearbeid og lage noen fancysmancy oppgaver som de må fremføre for de andre de to siste timene. Fungerer bra med tema som Hygiene og Førstehjelp.

Ja, men, læreboka deres har bare noen få sider om et tema som er stort nok til mange lærebøker. Diagnoser, etikk, praktiske løsninger, pårørende, oppfølging fra samfunnet… You name it. Og som Barne- og Ungdomsarbeidere kan de arbeide med psykisk funksjonshemmede fra de blir 25. Og det ER lenge til for 17 – 18 åringer som knapt er tørre bak øra. Stygt sagt, men noen ganger kan man lure på at det er barnehageunger og ikke voksen ungdom, men så glimter de til med gode, gjennomtenkte svar på innfløkte spørsmål. Dagen etter er de like håpløse igjen.

Begynte egentlig å tenke på problemstillingen når det ble klart at siste del av praksisen blir i en Aktivitørklasse. Og ble spurt om å undervise om psykisk utviklingshemmede, hjelpemidler og ting hvor Aktivitørfaget kommer inn på Ergoterapien. For kontaktlæreren i den klassen var veldig opptatt av å ha fått en Ergoterapeut som Ped.sem.kandidat.

Var da det gikk opp for meg at dette er ikke så beinkløvd. For

Minstemann har CP og er totalt avhengig av hjelp til alle gjøremål.

Cerebral Parese (CP) er en medfødt funksjonshemming som påvirker “motoren”, altså musklene rundt i kroppen. Det er en hjerneskade som gjør at deler av hjernen ikke fungerer som den skal. Han har grad 4 (av 5), det vil si at langt de fleste muskelgruppene er affisert (påvirket) og han har heller ikke balanse eller muskelspenning (tonus) nok til å kunne gjøre noe så enkelt som å stå. Med støtte kan han stå “på spasmene” de ufrivillige muskelspenningene han har.

Han har såpass mye styring på den venstre hånda si at han klarer å kjøre elektrisk rullestol i kjente omgivelser. Men med nedsatt syn og hodekontroll er ikke det enkelt.

De fysiske begrensningene er en ting, det er de begrensningene vi ikke ser som er utfordringen. Og som delvis kommer av hjerneskaden og delvis kommer av at hjernen ikke har fått de påvirkningene fra lek/fysisk aktivitet i oppveksten som funksjonsfriske barn får. Tallforståelse for eksempel.

Nei, det er ikke på grunn av nærheten til emnet at jeg ser utfordringene, men fordi at det er så mye i det å forholde seg til funksjonshemmede. Bare de praktiske tingene som daglig stell av en fjorten-åring, deltagelse i et sosialt nettverk, skolegang er heldagsarbeid, hvis man vil gjøre det som vi vet er bra for gutten.

Etikken i dette, den er så kompleks og griper inn i så mange deler av samfunnet vårt og hvordan vi vil ha samfunnet vi lever i. Har skrevet en del om det rundt forbi, men likevel er det store hull i egen forståelse. Derfor blir det en utfordring å dra dette ned på et nivå som ungdom på 17 – 18 vil forstå. Er ei som er døv i klassen, men hvor integrert hun er er vanskelig å si.

Tror det blir en personlig forelesning i morgen, og det blir en del utfordringer som elevene ikke vil være helt forberedt på. Er mange som ser på det som kult å ikke kunne regne i hodet, og det blir faktisk en funksjonshemming i dagliglivet, og ikke minst i forhold til det å håndtere personlig økonomi. Lurer på om det kan bli en vinkel hvor de ser at man er ikke funksjonshemmet før samfunnet rundt deg setter begrensninger for det du vil gjøre. Derfor er ikke Minstemann funksjonshemmet fordi han har foreldre som legger til rette for at han skal få levd livet på sine premisser, og som ikke godtar at samfunnet setter begrensninger for skolegang og livsutfoldelse. Han dro på CP-leir som elveåring helt uten kjente rundt seg. Tøft gjort av en gutt som vet at han klarer seg ikke uten hjelp til alt. Var nede og henta ham etter ti dager, og han skulle tilbake. Og det har han vært hvert år siden. Det er hans sommerferie, og sånn vil han ha den.

Det går bra, sier Minstemann, og det gjør det i morgen også. Er bare det at man setter store krav til seg selv og sin egen yrkesutøvelse for det er bare sånn det er at vi må ha flinke folk som kan ta de utfordringene som det medfører å ta vare på de som ikke kan selv.

I et Kinderegg er det tre overraskelser, og de tar Minstemann på strak arm. Personlige utfordringer, mestring av livet og glede. Masse glede, som gir mening og styrke til oss rundt ham :)

9 thoughts on “Kinderegg med mening

  1. Pingback: linksiden.no
  2. Vel… med tanke på kommentaren min hos Maria om A-4-samfunnets sykeligjøring av stadig flere mennesker så må jeg vel innrømme at selv med min beste fantasi så ville det nok være vanskelig å finne en utførbar jobbsituasjon for Minstemann men han burde ha godt lønnede ivaretagere og slikt sett så bidrar han jo i å holde andre mennesker i arbeid og det er joggu langt mer enn hva NAV greier så all honnør til Minstemann for et nydelig smil og tydelig godt humør :D Jeg skrev forresten ut noen søndagspolitiske samfunnsfrustrasjoner på bloggen min idag også: http://vlogg2010.catalyzator.net/#post56 Hilser vakkert i vinternatten og ønsker deg en fantastisk flott ny uke !

    1. Fantasi er en nødvendighet for å møte de utfordringene verden gir oss :) Vi tenker på at han har et språk, interesse for å bruke det, lære nye språk og også interesse for musikk. Ligger muligheter her som krever innsikt og forståelse for å utvikle slike ting.
      Fysisk tilrettelegging er praktiske utfordringer som lar seg løse, det er på andre plan det butter, og det er gjerne på de samme planene som det butter hos NAV. Forståelse for mangfold og innsikt i å bruke mangfoldet til beste for fellesskapet.

    1. Ja, han vil nok bli arbeidsgiver i flere betydninger av ordet. Og han har så mye å gi at det vil gå bra.

      Får ikke vist smilet inni hjelmen, det gikk helt rundt hadde det ikke vært for at ørene var i veien.
      Mer om den opplevelsen finner du her

  3. Pingback: Deltagelse

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: