NAV eller ikke NAV?

Er det nok flere enn Kamelryttersken som lurer på, men kanskje ikke så mange som kan gjøre no med det?

Nå er det mange flinke folk i NAV, men det er der som det er så mange steder ellers, noen få som lager krøll for sine medmennesker. De er det ikke enkelt å gjøre noe med, for ikke si for, slik at de ikke lager krøll for oss andre. Har noe med at også de har kompetanse og erfaringer og har sin beretigelse i jobb, familieliv og samfunnet. De ser kanskje heller ikke at de selv er en utfordring for sine omgivelser og at det de gjør faktisk ødelegger like mye som det gjør godt.

Siste eksemplet på dette er frøkna som risikerer å ikke få arbeidsavklaringspenger (APP) fordi hun blogger mye. Javel? Picxx mener at  blogging er en fritidsaktivitet i kommentarfeltet her på Karavanseraiet. Kamelryttersken på sin side mener at blogging er god egenterapi når man har ting man sliter med, og som man må ha ut. Det å formulere tankene sine, strukturere dem og presentere dem på et forum hvor andre kan lese og også gi tilbakemelding, er en prosess som utvikler og styrker. Og som Gudrun selv sier:

- Jeg vil ikke skrive en deppeblogg. Jeg bruker bloggen som min egen motivasjon og har gått ned 25 kilo. Nav vil jo åpenbart at jeg skulle ha sittet i sofahjørnet og skrevet om hvor jævlig livet er. Da hadde jeg sikkert ikke fått avslag. Jeg blir straffet for å finne en metode for selvhjelp,

Ja, for henne er det en metode for å takle ei tid med mange og store utfordringer, og det burde NAV-funksjonæren godtatt og sett på legeerklæringene som er grunnlaget for frøknas søknad om AAP. Og heller sett på at dama er i stand til å aktivere seg selv og prøver å skape en god situasjon ut fra de ressursene hun har til rådighet.

Kartlegging er stikkordet, og det å ta inn over seg at også syke mennesker har behov for, og må ha meningsfyllte aktiviteter for å klare en utfordrende hverdag.

Man kan noen ganger få inntrykk av at Folketrygdlovens §1 er satt ut av funksjon ved et personlig dekret av den enkelte saksbehandler.

§ 1-1. Formål

Folketrygdens formål er å gi økonomisk trygghet ved å sikre inntekt og kompensere for særlige utgifter ved arbeidsløshet, svangerskap og fødsel, aleneomsorg for barn, sykdom og skade, uførhet, alderdom og dødsfall.

Folketrygden skal bidra til utjevning av inntekt og levekår over den enkeltes livsløp og mellom grupper av personer.

Folketrygden skal bidra til hjelp til selvhjelp med sikte på at den enkelte skal kunne forsørge seg selv og klare seg selv best mulig til daglig.

Siste setningen er visst skrevet på gresk eller latin i den utgaven av loven enkelte av NAVs lønnsmotakere har til disposisjon.

For vi vil alle klare oss selv, selv en pleiepasient vil gjøre noe av egenpleien selv. Som å ta vaskekluten og stryke over ansiktet med den. Bare det kan være et høydepunkt “Jeg kan vaske ansiktet mitt” :)

Og det bør en saksbehandler ansatt i NAV være klar over, at mennesket trenger å utføre meningsfyllte aktiviteter, selv om det akkurat nå ikke klarer å gjøre noe produktivt som å gå på jobb eller studere.

Vi får tro at denne saken løser seg, det er ikke noen drømmesituasjon å bli realitetsorientert i Dagbla’, men har vi grunn til å tro at dette blir det siste oppslaget om feilvurderinger i NAV?

Et eksempel på godt håndtverk

Takk til Lykkelise som fortalte om denne historia på bloggen sin. Og ikke minst all honnør til Gudrun som klarer å stå i en storm som dette.

Mer om dette emnet finner du hos Serendipity Cat, Vox Populi, Liberaleren, Iskwew og Jon Wessel-Aas

18 thoughts on “NAV eller ikke NAV?”

  1. Pingback: linksiden.no
  2. Når man gir for mye makt til systemer/enkeltpersoner uten nødvendig bakgrunn/utdannelse for å håndtere en slik makt, må vi regne med slike utslag.
    Derfor har jeg etterhvert havnet på konklusjonen at vi bør unngå systemer med denne type makt. Dvs nedleggelse av NAV og innføring av “borgerlønn” i form av negativ inntektsskatt.
    Arvid postet sist..Lady Gaga-inspirerte sminketips!My Profile

    1. Nei, vi kan ikke godta slike utslag. Vi må kreve at alle med kundekontakt i NAV har et minimum av 3-årig høgskole. + at de har opplæring i kartlegging av menneskelige ressurser og alminnelig jus.
      Skulle man satt det helt på spissen burde alle NAV-ansatte som får slike oppslag i dagspressen, bli tatt ut av aktiv kundekontakt og satt på skolebenken for å opparbeide seg den nødvendige innsikt til å unngå slike brølere.

  3. Jeg tror noe av problemet til NAV har vært manglende kompetanse. Nå ser det ut som tingene er i bevegelse med bl.a forvalningsrett på trappene.. kompetanse tror jeg gjør at man har større mulighet for å treffe noen som er profesjonelle..altså utøver et yrke de er skolert i..ikke bare et yrke de synes noe om. Synsing dyrker ikke profesjonalitet uten at det er faglighet i bunnen…synes jeg…
    Bente postet sist..Det helt vanlige livetMy Profile

    1. Ja, kompetanse er nøkkelordet her. Kompetanse på å møte mennesket der det er og livserfaring til å se forbi den fasaden vi alle tar på oss i møtet med offentlig ansatte.
      Profesjonalitet er et annet stikkord. Men det er ikke bare å smile pent selv om kunden øser de verste skjellsord over deg. Det er å bruke faget sitt, kunnskapen sin til å løse selv innfløkte utfordringer som kunden har med seg.

      Virker kanskje litt bøs nå, men har møtt såpass mange som er flinke til å heve lønn i NAV, som ikke har vært oppgaven sin voksen, for ikke si verdig.

  4. Det er en frygtelig diskussion, synes jeg. Jeg har oplevet lidt af det samme i Danmark, hvor nogle webloggere er blevet anklaget for at have et firma!

    Jeg blev engang spurgt, om ikke d-axel.dk var et firma (jeg havde tidligere moms-registreret under det navn, men har indsendt deklaration m.underskrift på at det er ophørt.) Da administratoren spurgte, svarede jeg at det svarer til at have en postadresse, en mail-adresse m.v. og det er man jo nødt til, hvis man skal eksistere i nutidens Danmark. Det var han tilfreds med.

    Jeg har ikke fået sat mig ind i reglerne, fordi jeg normalt har arbejdet med løsning af IT-problemer som ikke levner tid til at læse om samfundets love m.v. Nu er jeg gået på pension p.g.a. en sygdom, som jeg håber ville blive kureret ved at holde pause. Jeg går igang med andet arbejde når jeg kan – og det har vist sig at være kompliceret, og irriterende fordi man bliver mødt med mistro.

    Som du skriver er der mange i forvaltningen, som prøver at gøre et godt stykke arbejde, og jeg tror at det kan betale sig for os og for andre at se så positivt som muligt og dog være forberedt på at håndtere spørgsmål vedrørende aktiviteter. Du gengiver den Norske lov, og det skal man læse – jeg skal også igang med at læse de lokale love.

    De danske love er iøvrigt tilrettede kopier af lovene i Tyskland og Nederlandene.
    Donald postet sist..Fårene står der endnu en måneds tidMy Profile

    1. Ja, EU gir jo noen utfordringer angående det enkelte lands lovgivning.

      Vi var på kontroll på sykehuset med Minstemann nå sist uke, og da kom det opp ting rundt behandling og oppfølging framover. Overlegen som har fulgt ham de siste ti år, og som selv har et funksjonshemmet barn, mente på at det smarteste var å bruke Ansvarsgruppa for å få gjennom våre krav angående Individuell plan (IP) og Individuell Opplæringsplan (IOP).
      Ja, det ser vi er lurt, samtidig ser vi i hverdagen at det er mange som ikke følger opp IP-en hans og det er store utfordringer med å få Ansvarsgruppa til å fungere.

      I tillegg til oss foreldre er lærer, kommunal Ergo- og Fysioterapeut og saksbehandler fra den kommunale Helse- og Velferdsforvaltningen med i Ansvarsgruppa. Andre fagpersoner trekkes inn ved behov. Tanken med det systemet er at man skal ansvarliggjøre de som arbeider med og sammen med gutten, slik at han får et best mulig tilbud.

      Desverre er det mange som opplever at Ansvarsgruppe og IP-er blir soveputer, og da blir det en del frustrasjoner rundt i de tusen hjem. Men når det fungerer, gir det brukeren en mye bedre hverdag.

      Dette ble litt på siden av NAV-diskusjonen, men det Overlegen sa om å arbeide med systemet og ikke mot det, gjelder også i forhold til NAV. Utfordringen ligger i at brukeren/pasienten/borgeren/kunden ikke kan forventes å være der saksbehandleren er, men ofte må h*n faktisk det, siden saksbehandleren ikke skjønner/klarer utfdordringen med å være der brukeren er.

        1. Ja, man må spille med, men samtidig må man vite hva man har krav på og hva som er realistisk å oppnå. Går ikke å sitte der og ta i mot og tro at alt er bare gloria.

  5. Baron von Waffel skrev på Karavanseraiets Facebookside:

    Det er nok noe i Nav-kulturen som mangler. Man kan kanskje si det med Kronprinsen, vi må legge vekt på verdigheten. Jeg tror Nav i sin jakt på effektivitet glemmer å behandle sine brukere som medmennesker med krav på en verdig behandling. I praksis betyr det at de må ta seg tid til å etablere dialog. (Det har de nok ikke ressurser til i dag.)

    1. Ja, det med respekt for brukerens verdighet kan man nok diskutere om ikke burde vært mer verdsatt i NAV. Men jeg godtar ikke uten videre at de ikke har ressurser til det. For det er noe med det å vise andre respekt, da får man respekt tilbake, og da har man det gående i en positiv spiral.

  6. Pingback: Anonymous

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: